Obligatoriskt med Förskoleklass?
Min dotter börjar Förskoleklass till hösten! Läste nu att Regeringen vill göra den obligatorisk, vad tycker ni om detta? Ris eller ros?
Min dotter börjar Förskoleklass till hösten! Läste nu att Regeringen vill göra den obligatorisk, vad tycker ni om detta? Ris eller ros?
Ros.
Ros
ser ingen nackdel med det - det är en bra förberedelse för skolåret!
Håller med andra. Kan inte se något negativt i det, enligt min erfarenhet med mina och andras barn är det toppen som förberedelse inför skolan som väntar och så är det ju väldigt få som säger nej till det. De där få som säger nej tror jag inte gör något positivt för sina barn, även om man ogillar förskoleklass som sådan så tror jag att barn i den åldern missar mycket viktigt sett till det sociala om de inte går. Tror det skulle gynna dessa ungar om det var obligatoriskt.
Ros, sedan finns det säkerligen några få fall där det inte alls är bra. Men i det stora hela. Dock går väl nästan alla barn i förskoleklass redan?
Ja dom flesta barn går ju i Förskoleklass :) därför vi satt in dottern. Men det är ju så många, som går i Förskoleklass, som är lediga nån dag i veckan. Denna möjlighet försvinner ju nu om den blir obligatorisk :/ Men som ni säger är det ju såklart en bra förberedelse inför just skolan och den obligatoriska biten.
Men det är ju så många, som går i Förskoleklass, som är lediga nån dag i veckan. Denna möjlighet försvinner ju nu om den blir obligatorisk
ros
Jag ser det som självklart att barnet går i f-klass, verkar oerhört konstigt att inte ha barnet där. Superbra blandning mellan förskola och skola.
Men lite skönt att det inte är skolplikt ännu, så det är ju synd med obligatorium.
Ros - förutsatt att man kan ta ledigt för barnet närsom under terminernas gång.