• hondendärtjejen

Böcker till snart sexåring!

Hej! Jag söker lite boktips för min son! Han fyller 6 i augusti. Alla böcker hemma är för bebisar tycker han nu Han gillar/gillat pettsson, alfons, halvan, kråke.

Vad är nästa steg i bokväg?

Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Böcker till snart sexåring!
  • lillaV

Vet att min lillebror uppskattade böcker om dinosaurier, världens djur med mycket bilder när vi var små. Sen beror det ju på vad din son har för intresse. Om han gillar pirater (exempel) så köp en rolig pirat bok. Lycka till!:)

• Grävling 75

Faktaböcker är bra tips. Lasse-Majas detektivbyrå och Nelly Rapp är bra kapitelböcker att börja med.

• pigglet

Första kapitelboken här har varit "Snälle Pelle i Svarta grottan". Har även läst den för de äldre barnen på förskolan. Den är kul.

Sedan har vi läst nästan alla Astrid Lindgrens böcker. Börjar man med Lotta på Bråkmakargatan så stämmer åldern ganska bra för en 6-åring. Madicken sedan. Emil och Karlsson på taket funkar också vid kanske 7 år.

Fråga på biblioteket, de är superbra på att föreslå böcker. Vi fick tips om "Önskestjärnan", den var bra men kräver kanske att man är lite läsvan? När man kommer till att barnet går kanske i 1:an så finns Miss Amanda Hill- serien, den gillar sonen (fast han är 8). Och böckerna om Hedvig.

• daimstrut

Lillebror och Nalle och Lillebror och Billan. Mysiga kapitelböcker där varje kapitel är en fristående historia.

Svar på tråden Böcker till snart sexåring!