• Filippaflisan

Pco

hej! härom veckan så gick jag till gynekologen då jag det senaste halvåret haft oregelbunden mens. jag googlade lite dagen innan och kom in på PCO. blev livrädd att jag hade det, eftersom att jag haft tendens till lite ökad kroppsbehåring kring naveln och några få ljusa vid hakan. Inte alls mycket men lite grann. hypokondrisk som jag är..

hur som haver så gick jag ju till gynekologen och han gjorde ultraljud, där det visade sig att jag hade cystor(8stycken) på ena äggstocken, men den andra hade inga. han sa "ja du har lite pco men inget farligt" och så skrev han ut Yasmin p-piller.

jag gick hem och fortsatte min Google-sökning, där det kom upp att om man har pco så har man svårare att få barn exempelvis och stor risk till missfall. något jag inte alls blivit informerad av.

nu till min fråga; har jag verkligen pco eller kan man ha lite cystor utan att det är något farligt/pco? jag är smal och har alltid haft regelbunden mens med undantag för detta halvår då. jag såg bilder på "ökad" kroppsbehåring och jag har långt ifrån så mycket behåring. Detta handlar om några få strån.

undrar bara om jag verkligen har pco, eller om man som sagt kan ha lite cystor utan att det är farligt? tack på förhand!

• Svar på tråden Pco
  • Aleksandra Barnmorska

Hej. Man kan ha pco utan att vara påverkad av det. På ul beskrivningen låter det som att du kan ha det. Uppemot 10% av alla kvinnor har det. Oroa dig inte. Lycka till

Svar på tråden Pco