• Anonym (samlagssmärta 1 år efter förlossningen)

perineumbristning grad 2

Hej!
    Jag fick barn för 1 år sen. Tyvärr blev det sugklocka (6 dragningar) och yttre press (pga hotande fosterasfyxi) och min bebis kom ut med pannan först.
    Jag fick en perineumbristning grad 2 o läkaren sydde.
    Sista delen av förlossningen var en mardröm. (Jag var så rädd just för sugklocka o valde att inte ta epidural för att inte riskera värksvaghet, o slippa bristningar.)
    Första veckorna var det förhållandevis bra, men sen fick jag främre slidväggsframfall och livmoderframfall. Det har besvärat mig ända sedan dess och det blev inte bättre med knipövningar eller efter amningsstopp heller. Så för 3 månader sen fick jag en prolapsring (fick byta 3 gånger innan den satt bra) men den hjälper inte fullt ut, jag känner ändå besvär av mitt framfall. Dock kan det nuförtiden vara nästan bra vissa dagar, speciellt dagarna innan mens.
    pga mitt framfall har jag inte varit upplagd för sex, inte förrän 9 månader efter förlossningen hade vi samlag och det gick bra, sen fick jag ringen och efter det hade vi sex 1 gång o det gick också bra, men det kändes lite stramt baktill mot mellangården.
    Nu var det över 2 månader sen sist av många anledningar (framfallsbesvär o trötthet)
    men igår kväll kände jag att det var dags, jag hade haft flera rätt bra dagar o ville ha sex. Denna gång gjorde det ont baktill mot mellangården, men nästan mer efteråt o idag...det svider o stramar o ser väldigt rött o svullet ut.
    Kan man ha besvär av en perineumbristning grad 2 1 år efter förlossningen eller är det något annat, typ svamp? (har inte haft ont innan samlaget o inte efter de andra 2 samlagen efter förlossningen heller)
    Är så ledsen för detta, nu när jag äntligen vågar o vill (trots framfallet) så gör det ont!
    Jag väntar på tid till Bäckenbottencentrum kirurg om jag kan få operation för mitt framfall, men det kan dröja 2-3 månader till verkar det som.
    Till saken hör att jag alltid varit förlossningsrädd o gick i samtal innan o ville ha snitt pga rädsla för underlivsskador o rädsla för att barnet skulle fastna o skadas eller dö, var extra rädd pga min höga förstföderskeålder, många missfall, men trots samtal om min oro med både spec, BM o läkare så fick jag inte snitt...o så blev det så här.
    Det påverkar min vardag o jag är alltid orolig för att lyfta bebis o gå på toa o annat som kan försämra framfallet.
    Men just nu är framfallet det minsta problemet känns det som, smärta vid samlag är ju ännu värre!
    Vad ska jag göra? Ska jag prova med svampmedel (diflucan)? Hade besvär vid samlag för 6-7 år sen o det visade sig, efter flera månaders besvär, vara just svamp.
    Finns det någon mjukgörande salva som jag kan ta för att mildra besvären så här dagen efter? Jag har ingenstans att vända mig för gynundersökning, innan var det ju MVC men där kan jag ju inte vända mig nu.Jag fick ringen insatt av uroterapeut.
    Mvh

• Svar på tråden perineumbristning grad 2
  • Aleksandra Barnmorska

Hej. Hoppas du slipper vänta allt för länge för att få hjälp led din prolaps. Jag har svårt att tro att en andra gradens bristning gett dig besvären. Jag tror att du tänker rätt när du tar upp svamp. Prova en behandling. Lycka till

Hej igen!
    Tack för svar.
    Nu svider det inte o ser inte rött ut, har inte tagit Diflucan...kanske efter mensen (som borde komma idag) ..har bara smörjt lite med vitt vaselin.
    Förresten finns det liksom en extra hudflik innanför,nertill i slidan, ovanför perineum.
    Den fanns inte innan graviditet o  förlossning. Den fanns inte de första månaderna efter förlossningen heller (jag kollade med spegel rätt ofta pga framfallet)
    Kan den orsaka besvär på detta sätt tror du?

Är det vanligare att få svamp om man har en prolapsring förresten?

Uroterapeuten tycker inte jag behöver börja med östrogensalva än, mina slemhinnor är visst fina o vita o smörjer sig bra. (sa hon för 1 månad sen, när en ny större ring sattes in)
    Förresten så drog jag ut den första ringen själv, för den kasade ner (var för liten) o det sa uroterapeuten (i telefon) att jag skulle göra, dra snabbt så det inte gör ont så länge sa hon o jag gjorde det...anade inte hur ont det skulle göra faktiskt. (När hon satte in den var det inte så farligt, lite obehagligt) Det gjorde så hemskt ont o jag började gråta av chocken.
    Då var det just baktill o framtill som det liksom brände till. Kan jag ha skadat något då?
    (uroterapeuten sa att man inte kan skada sig när man drar ut den, bara att det gör ont)
    Mvh

• Aleksandra Barnmorska

Hej. Det är svårt att svara på vad fliken kan vara. På din beskrivning låter det som en del av hymenkransen. Dvs mödomshinnan. Den kan framträda mer efter förlossning. Likaså är det svårt att svara på om du kunnat skada när du tog ut ringen. Min spontana tanke är att gör det ont sker någon form av skada.

Om det är hymenkransen...kan den orsaka mina besvär med smärta vid samlag? Ska man i så fall ta bort den via operation? Brukar den ge besvär om den på detta sätt kommer fram mer efter en förlossning?

Varför får man oftare svamp om man har en prolapsring?

Men om jag hade skadat mig, säg rispat/slitit på något sätt där den "gamla" (1 år) perineumbristningen var, skulle inte uroterapeuten/barnmorskan se det?
    För det var inget hon kommenterade alls, o hon tog ju också ut en ring (den andra, då på kontrollen när den suttit nästan 2 månader ungefär ..det var den första som kasade ner o jag fick dra ut den själv för över 3 månader sen) o det gjorde ju ont förstås men gick snabbare o var mindre smärtsamt än då jag drog ut den själv.
    Är så orolig för när ringen ska behöva tas ut igen. Nästa gång blir ju när jag ska till läkaren för koll om operation kan hjälpa mig. Men då får läkaren ta ut den, jag klarar det inte igen. (Annars är det en gång per år hos uroterapeuten som den ska ut för kontroll så det inte blir sår eller så.)

• Aleksandra Barnmorska

Hej. Jag tror inte att hymenkransen kan ge dessa symtom. Risken för svamp ovh andra infektioner ökar om man har främmande föremål såsom prolapsring osv. Man kan behöva med tex pudendusblockad innan man tar ut ringen igen.

Svar på tråden perineumbristning grad 2