• Rebecka 296

Köpa hus. Behöver hjälp med det ekonomiska!

Vi har och tittade på ett hus som vi vill ha! Huset ligger på 1.350.000 Så kontantinsatsen ligger på strax över 200k.
    Vi har sparat 170k och undrar om man kan låna upp till kontantinsatsen och vad är det för lån i så fall.
    Huset har 2 pantbrev på 400k. Vad blir det för kostnad för oss? Räknar man ut det på husets värde eller på pantbreven? Hur mycket blir det?
    Sen lagfart, vad ligger det på för procent?
    Är det fler kostnader som tillkommer? Huset är redan besiktigat.

• Svar på tråden Köpa hus. Behöver hjälp med det ekonomiska!
  • Ms H

Pantbrev 2% på summan du tar i bolån minus befintliga pantbrev. Lagfart 1,5% av köpebeloppet. (Nån liten administrativ avgift tillkommer också).

Om någon bank anser er tillräckligt kreditvärdiga kan de ge mer lån är bolånet, men det måste ni fråga bankerna om.

• Ensam hemma

Förlåt TS, men jag måste bara fråga. Hur kommer det sig att ni är beredda att låna massor med pengar som kommer att påverka hela er ekonomi i många år framöver och vet ingenting om lån, pantbrev eller lagfarter?

Rebecka 296 skrev 2015-05-19 08:02:59 följande:
    Vi har och tittade på ett hus som vi vill ha! Huset ligger på 1.350.000 Så kontantinsatsen ligger på strax över 200k.
    Vi har sparat 170k och undrar om man kan låna upp till kontantinsatsen och vad är det för lån i så fall.
    Huset har 2 pantbrev på 400k. Vad blir det för kostnad för oss? Räknar man ut det på husets värde eller på pantbreven? Hur mycket blir det?
    Sen lagfart, vad ligger det på för procent?
    Är det fler kostnader som tillkommer? Huset är redan besiktigat.

• Rebecka 296

Ensam hemma. Vi hat inte köpt hus förr och det är nytt för oss. Vi harväldigt god ekonomi men har inte kunnat spara mer pga två barn och tog inte ut mer än vad vi behövde ekonomiskt på föräldradagar.

Jag är mycket väl medveten om att ekonomin kommer att förändras när vi väl köpt hus och det är vi beredd på. Jag vet att det finns pantbrev och lagfart men i bankens djungel och juridik förstår jag mig inte på dessa därför jag frågade.

Ytterst onödig kommentar enligt min åsikt...

• SkogsstjärnN

Pantbrev beräknas på den summa som det inte finns redan uttagna pantbrev för. 1350000-400000. 19375 + ev avgift. Lagfart räknas på köpeskillingen, blir 21000kr.

Så 40tusen extra utöver handpenningen behöver ni. Om banken kan låna ut hänger på er ekonomi i övrigt. Vissa banker lånar inte utöver 85% heller. SBAB gör det, räkna på deras hemsida så får du en aning:)

• Dustpuppy

Vem har låtit utföra besiktningen? Ni eller nuvarande ägare?

Som köpare ska man aldrig nöja sig med en besiktning som säljaren låtit göra, det räcker inte för att vara säker på att huset är bra. Om något fel upptäcks senare, som ni hade kunnat hitta vid en egen besiktning, så kommer ni själva få betala ev reparationer. Fel som upptäcks vid besiktningen kan man förhandla med köparen om, tex att de ska vara åtgärdade innan ni flyttar in eller att nu betalar lite mindre för huset.

/Dustpuppy

• Haskel
    Ensam hemma skrev 2015-05-19 09:55:01 följande:

Förlåt TS, men jag måste bara fråga. Hur kommer det sig att ni är beredda att låna massor med pengar som kommer att påverka hela er ekonomi i många år framöver och vet ingenting om lån, pantbrev eller lagfarter?

Ja, precis. För det där är ju kunskaper man föds med. Är man inte född med de kunskaperna kan man aldrig köpa husObestämd.

TS vet inte, därför frågar hon/han. 
  • ardath bey
    SkogsstjärnN skrev 2015-05-19 11:15:10 följande:

Pantbrev beräknas på den summa som det inte finns redan uttagna pantbrev för. 1350000-400000. 19375 + ev avgift. Lagfart räknas på köpeskillingen, blir 21000kr.

Så 40tusen extra utöver handpenningen behöver ni. Om banken kan låna ut hänger på er ekonomi i övrigt. Vissa banker lånar inte utöver 85% heller. SBAB gör det, räkna på deras hemsida så får du en aning:)

Men pantbrev behövs väl inte på den delen man inte lånar till? Om de bara behöver låna 85% av 1350 som bolån blir behovet av pantbrev "bara" 1147,5-400 = 747 500. 
  • SkogsstjärnN
    ardath bey skrev 2015-05-19 14:09:32 följande:
    Men pantbrev behövs väl inte på den delen man inte lånar till? Om de bara behöver låna 85% av 1350 som bolån blir behovet av pantbrev "bara" 1147,5-400 = 747 500. 
    *skämskudden fram*

Såklart:) Då blir det ca 15k.

(vi letar hus och jag har räknat på köpeskillingen inte lånet. När jag läste det du skrev insåg jag att jag kom på att jag gjorde fel en natt jag låg vaken men glömde igen. tack:D)
  • Rebecka 296

Jag har pratat med banken nu och de sa att vi får lån på huset pluss personlån till det som fattas i handpenning, pantbrev och lagfart. De sa också att det finns gott om utrymme för mer. Nu hoppas jag bara att ingen budar över 1,4 för mer tycker jag inte att det huset var värt ^^ tack för hjälp iallafall! Det hjälpte jättemycket

Svar på tråden Köpa hus. Behöver hjälp med det ekonomiska!