Ni som jobbar på bank, får vi ta lånet?
Hej
Jag behöver veta vilka krav som ställs när man ska ta lån idag.
Kort om vår situation:
Båda har idag fast jobb. Vi bestämde för ca 9 mån sedan att köpa lägenhet, en nyproduktion. Vi valde en mindre lägenhet med rimlig hyra då vi planerar att studera i framtiden, alltså en person med måttlig inkomst har råd att ha lägenheten själv.
Min sambo gjorde en ansökan om lånelöfte på Swedbanks hemsida men fick avslag. Vi kontakta endå Swedbank igen personligen då vårt byggföretag samarbetar med Swedbank. Bankmannen sa att enligt kalkylen på nätet hade det fattats 20:-..... Suck..
Min sambo förklarade situationen att han ska köpa lägenheten med 25,3% i kontantinsats, och att planen är att även hans sambo (jag) också ska gå in och lägga ytterligare kontanter samt sedan äga halva lägenheten. Det sa bankmannen att det var inga problem!
Om jag lägger min kontantinsats blir det sammanlagt 30,9% av priset.
Nu till problemet:
Jag ska börja studera till hösten (strax innan det är dax att teckna lån och slutföra affärer). Och min situation kommer då gå från att ha fast anställning till att studera+timanställning, sambon kommer fortfarande ha tillsvidare, halvtid men jobbar alltid heltid och har även det som bevis från föregående årsinkomst. Kommer detta påverka såpass att vi inte får ta lånet? Vi lägger ganska mycket i kontantinsats och det blir inget megalån, utan ca 880 000 - 1 230 000. Inkomst endast min sambo ca 312 000:-
Finns det någon som verkligen har KOLL på vad som gäller och vilka riktlinjer banken går efter?
Kan jag fråga vår bankman?