Min pappa kallar min syster överviktig
Hej, ny här. Men känsligt ämne och vet inte vart jag ska riktigt vända mig.
Eftersom det är sommarlov är alla i familjen hemma. Vi skämtade runt lite jag, min lillasyster (18 år, sista året på gymnasiet) och vår pappa, min lillasyster söker ofta bekräftelse, å på nåt sätt kom vi in på vikt. Då sa min pappa att hon var överviktig.
Det gick liksom en chockvåg, vi blev båda knäpptysta. Lillasyrran frågade om han var seriös. "Ja," sa han. "Jag står för det jag sa. Det är något vi måste ordna."
Ikväll upprepade han det igen, när jag undrade om han skulle be om ursäkt. "Hon är överviktig."
Även om min lillasyster var överviktig, är det inget man bara vräker ur sig, och får att låta som något "dåligt".
Hon är friskare än någonsin, tränar regelbundet och äter mycket mera grönt och skippar pastan. Hon är definitivt kurvigare än jag (är platt som en vägg), något min pappa alltid kommenterat sedan så tidigt vi kan minnas, och han har alltid jämfört hennes valkar med mina "på skoj." Men nu är det inte på skoj längre. Min lillasyster är helt förstörd, hon vet inte hur hon ska våga äta framför honom, och hur hon ska orka gå utomhus när hon nu känner att alla ser henne på sättet han ser henne. Balen och studentresan hon såg fram emot så mycket är nu helt förstört, som alla tjejer vet hon att hon måste kämpa för att må bra om sitt utseende, och nu har min pappa av alla människor rivit ned all hennes självkänsla hon kämpat för att bygga upp.
Kanske jag borde säga detta till honom. För grejen är inte bara att be om ursäkt, utan att han förstår varför det han sa var fel, och att kunna försöka ändra sina handlingar och kommentarer.
Vill inte att min lillasyster ska behöva höra vara rädd för att äta i sitt eget hem. Som tur är blir jag hemma över hela sommaren, men har fått svårt ångest av detta så vill egentligen inte. Men hon behöver någon som står upp för henne.
Förlåt för långt inlägg. Vad ska jag säga så min pappa förstår? Hur ska jag försöka få honom att förstå om fat-shaming? Hur ska jag hjäpa min lillasyster?