• Surprise

hjälp..

Hej, undrar en sak.

Jag va ihop med en kille förut, som även är pappan till mitt barn. Han o jag har alltid varit överens att betala hälften var på sakerna/maten vi köper till barnet o även maten vi köpte hem till oss som vi skulle ha när vi va där. Men han har inte kunnat betala hälften på något i flera månader så han är skyldig mig pengar pga det. Alltså så har jag betalat allt till barnet + mat till både honom o mig. Så vi gjorde upp en plan på hur han skulle betala tillbaka de osv. Men nu när det tagit slut mellan han o mig säger han att han inte ska betala tillbaka de alls. (han har sagt det några gånger) men OM han inte gör det, finns det inget sätt /någon man kan kontakta så man får tillbaka pengarna?

• Svar på tråden hjälp..
  • Hadraniel

Det hänger väl rätt mycket på om du har några bevis för ert "avtal" gällande detta eller ej. Har du inget som styrker det du säger lär det ju inte finnas så mycket att göra mer än att förlita dig på hans välvilja.

Men handlar det om så stora summor att du verkligen tycker att det är värt att inleda en rättsprocess om det hela?

• Ms H

Om ni inte kan komma överens om hur kostnader kring ert barn ska delas, kontakta försäkringskassan om underhåll och lös det den vägen.

• Surprise
    Hadraniel skrev 2015-05-18 18:36:36 följande:

Det hänger väl rätt mycket på om du har några bevis för ert "avtal" gällande detta eller ej. Har du inget som styrker det du säger lär det ju inte finnas så mycket att göra mer än att förlita dig på hans välvilja.

Men handlar det om så stora summor att du verkligen tycker att det är värt att inleda en rättsprocess om det hela?

När vi har skrivit om det på sms så har han typ "bekräftat" skulden eller vad man ska säg, mer bevis har jag nog inte, tyvärr.. Vad innebär rättsprocess?
  • Surprise
    Ms H skrev 2015-05-18 18:38:06 följande:

Om ni inte kan komma överens om hur kostnader kring ert barn ska delas, kontakta försäkringskassan om underhåll och lös det den vägen.

Ja jag ska kontakta dom också, då pappan inte vill ha mer med barnet att göra..
  • Hadraniel
    Surprise skrev 2015-05-18 18:42:24 följande:
    När vi har skrivit om det på sms så har han typ "bekräftat" skulden eller vad man ska säg, mer bevis har jag nog inte, tyvärr.. Vad innebär rättsprocess?
    Med rättsprocess menar jag att du försöker få tillbaka pengarna genom att göra det hela till ett ärende som en domstol avgör utifrån lagen. Rätt så bökigt och tidskrävande oftast samt kan ju även kosta en hel del i rättegångskostnader för advokat och dylikt så handlar det inte om några större summor är det väl knappast värt besväret att gå den vägen.
  • Surprise
    Hadraniel skrev 2015-05-18 18:49:49 följande:

Med rättsprocess menar jag att du försöker få tillbaka pengarna genom att göra det hela till ett ärende som en domstol avgör utifrån lagen. Rätt så bökigt och tidskrävande oftast samt kan ju även kosta en hel del i rättegångskostnader för advokat och dylikt så handlar det inte om några större summor är det väl knappast värt besväret att gå den vägen.

Aha okej, men ja jo det låter rätt bökigt. Ska ändå försöka prata med killen igen o förhoppningsvis så kan vi komma överens om något.. Tack för hjälpen iaf:)
Svar på tråden hjälp..