• Gabba

Får inte till amningen

Första gången jag skriver här. Känner mig lite nedstämd och som att jag hamnat i en ond cirkel. Är hemma med sonen som strax fyller tre veckor. "Problemet" är att han somnar nästan direkt vid mitt bröst. Jag försöker hålla honom vaken/ta upp och rapa och dra ut lite på det, men han somnar så gott ändå. Det går dock inte att lägga bort honom för då vaknar han, är ledsen och vill snutta igen - men somnar på nytt inom max ett par minuter. Resultatet blir att jag inte har så mycket mjölk, vilket har lett till att vi ger ersättning också 1-2 ggr per dygn. MOT bvcs inrådan. Jag tycker ändå att jag sitter i stort sett hela dagarna och "ammar", fast han dricker ju inte. Resultatet: jag får dåligt samvete att jag ger liter ersättning, sitter i timmar UTAN att det faktiskt ger någon ökad produktion och det hela känns inget vidare just nu. Har också köpt en pump som jag privat ett par gånger, men NÄR ska jag kunna pumpa för att hjälpa produktionen när pojken hela tiden ligger vid bröstet? Nån som har egna erfarenheter, tips eller vill ge mig en liten klapp på axeln i alla fall? Vet att det ju "blir bättre" men just nu känns det ganska tröstlöst. Och min äldre dotter hinner jag knappt prata med i allt detta... :(

• Svar på tråden Får inte till amningen
  • Alexi

Du måste bestämma dig för vad du vill! Vill du amma så måste du låta ersättningen vara. Annars kommer din mjölk ta slut successivt.

Men vill du ge ersättning är det ditt val!

Går bebisen upp i vikt?

• MammAmma

På vilket sätt visar sig den undermåliga mjölkproduktionen? Bebisar brukar kunna äta i sömnen och de blir effektivare på att tömma bröstet när de blir större, han är ju nyfödd än och att sova vid bröstet brukar vara det bästa bebisar vet

• Esanwi

Det behöver inte alls vara så att mjölken tar slut för att du ger lite ersättning emellanåt. Jag var i samma situation när min son var två tre veckor, han åt i timmar utan att det kom så mycket mjölk, han var fortfarande hungrig. Jag gav honom lite ersättning, han blev mätt, sov, jag ammade, osv, det bara vände en dag. Sen hade jag mjölk i mängder, då slutade jag med ersättningen och han helammade. Det kan va att det inte kommer mjölk med för att du blir stressad. Ge honom lite ersättning emellanåt om det gör honom mätt och du blir lugnare, det kan ta upp till tre månader innan brösten ställer in sig, om jag minns rätt!

• Gabba

Jodå, han går upp i vikt. Tack för svaren. Tror också jag blir stressad, men det är inte lätt att bara stänga av det. :(

• MammAmma

Går han upp i vikt och växer som han ska så har du ju mjölk så det räcker, inget att stressa upp dig över ju ^^

• Alexi
    Gabba skrev 2015-05-18 18:39:21 följande:

Jodå, han går upp i vikt. Tack för svaren. Tror också jag blir stressad, men det är inte lätt att bara stänga av det. :(

Men då är det ju lugnt, då finns det så mycket som han behöver och han äter så mycket som han behöver. Lite på dina bröst och lite på din son!
  • Alexi
    Alexi skrev 2015-05-18 18:47:27 följande:
    Men då är det ju lugnt, då finns det så mycket som han behöver och han äter så mycket som han behöver. Lite på dina bröst och lite på din son!
    LITA skulle jag skriva, inte lite.
  • Gabba
    Alexi skrev 2015-05-18 18:47:27 följande:

Jo, fast då får han ju ersättning nån gång om dagen, oftast på kvällen för att jag ammat hela dagarna och har helt uttömt, kan alltså inte mätta honom och få honom att komma till ro på kvällen. Han är ju uppenbart hungrig fortfarande...
  • Gabba
    VilkenLycka skrev 2015-05-18 19:41:01 följande:

Kontakta amningshjälpen och prata med någon där. Dom är jättebra och vet vad dom pratar om.

www.amningshjalpen.se

Tack för tipset, måste kolla in!
Svar på tråden Får inte till amningen