• Oviss01

Bolåneränta

Hej!

Jag håller på och förhandlar boränta. Jag är rent ut sagt värdelös på att förhandla/pruta. Men nu tycker jag det låter som att jag fått en ok ränta.

Bank nr 1: 1,39% på rörligt och 1,38% på tre år. Utan krav på amortering.

Bank nr 2: 1,23% men då är det krav på amortering på hela lånebeloppet.

Jag vet inte om jag ska ringa bank nr 1 och försöka få ner räntan till 1,23%, men det är ju som sagt helt andra villkor så jag vet inte om det direkt är jämförbart.

Någon som är bra på att förhandla och har tips? Kan man få ännu bättre ränta idag? Lånet är på 3,2 miljoner, då har vi slängt in en miljon i egen insats.

Det är första husköpet så det är lite nervöst med mycket pengar och jag uppskattar alla tips

• Svar på tråden Bolåneränta
  • Griseknoen35

Men ni ska väl ändå amortera så då är väl alternativ två bäst då räntan är lägst.

• Oviss01

Vi tänkte vänta med att börja amortera. Vi vill gärna bo in oss först. Första huset, lite nya kostnader osv. Så kan vi dessutom amortera valfritt belopp sedan alternativt betala in klumpsumma. Håller med om att det är viktigt att amortera!

• Cl4udio

Vilka banker handlar det om?

• Studentpappa

Det intressanta är väl hur stor rabatt ni får vid en jämförelse. Att det skiljer tio punkter idag på deras förslag kan ju vara ändrat om en vecka. Vi fick 50 punkter i rabatt, antagligen mindre än ert men vi har mindre lån (1,5), men spontant låter era bud bra utan att veta på vad ordinarie ränta är hos respektive bank.

• Oviss01
    Cl4udio skrev 2015-05-18 16:40:08 följande:

Vilka banker handlar det om?

Länsförsäkringar och SEB. Någon som har erfarenheter om LF förresten? vet ingen som har dem..
  • Oviss01
    Studentpappa skrev 2015-05-18 16:44:06 följande:

Det intressanta är väl hur stor rabatt ni får vid en jämförelse. Att det skiljer tio punkter idag på deras förslag kan ju vara ändrat om en vecka. Vi fick 50 punkter i rabatt, antagligen mindre än ert men vi har mindre lån (1,5), men spontant låter era bud bra utan att veta på vad ordinarie ränta är hos respektive bank.

2,05 har båda bankerna som listränta
  • hbg anna

Vad har ni för belåningsgrad?

Låter konstigt om amoteringsfri om bi har över 85%. Hur som helst, hos SEB får vi 1,13% så mer går att förhandla.

• Oviss01
    hbg anna skrev 2015-05-18 22:05:37 följande:

Vad har ni för belåningsgrad?

Låter konstigt om amoteringsfri om bi har över 85%. Hur som helst, hos SEB får vi 1,13% så mer går att förhandla.

75% vilken bra ränta ni har, verkar vara svårt att få det så lågt. Då var det ändå med Unionens rabatt vi blev erbjudna 1,23.
  • Cl4udio

wow vilka bra villkor ni har, känner mig nästan lurad. 
    vi är skyldiga banken 2 800 000 kr och har en belåningsgrad på mindre än 75% och amorterar 15 000 kr per månad (2 höginkomsttagare och inga barn) men ändå har vi en ränta på 1,46% (rörlig var 3 mån). Banken är HB. 

• Argentum
    Oviss01 skrev 2015-05-18 15:42:04 följande:

Bank nr 1: 1,39% på rörligt och 1,38% på tre år. Utan krav på amortering.

Bank nr 2: 1,23% men då är det krav på amortering på hela lånebeloppet.

Hej!

Klart du ska pruta lite till, helt klart.

På bank nr 1 så landar räntekostnaden på 2594:-/ månad efter ränteavdrag.

på bank nr 2 så landar räntekostnaden på 2296:-/ månad efter ränteavdrag.

På tio år ger det en skillnad på 35760:-.

Min vän fick ner sin ränta nyligen till 1,02% hos SEB. Själv sitter jag med en ränta på 1,37% i en annan bank.

Finns det något mer som banken ger dig i samband med lånet? Handelsbanken har exempelvis ett efterlevandeskydd på lånet.

• Oviss01
    Argentum skrev 2015-05-19 18:56:19 följande:

Hej!

Klart du ska pruta lite till, helt klart.

På bank nr 1 så landar räntekostnaden på 2594:-/ månad efter ränteavdrag.

på bank nr 2 så landar räntekostnaden på 2296:-/ månad efter ränteavdrag.

På tio år ger det en skillnad på 35760:-.

Min vän fick ner sin ränta nyligen till 1,02% hos SEB. Själv sitter jag med en ränta på 1,37% i en annan bank.

Finns det något mer som banken ger dig i samband med lånet? Handelsbanken har exempelvis ett efterlevandeskydd på lånet.

Det var en väldigt bra ränta på SEB! Din ränta också för den delen. Då vi vill kunna välja när och hur mycket vi vill amortera så valde vi bank nr 1. Fick ner räntan nån liten punkt till, blev 1,35% på rörliga och 1,38% på 3 år. Jag tror faktiskt inte jag kan få ner det mer. Är inte så bra på att pruta, men ändå nöjd med det vi blivit erbjudna. Då får vi också bra pris på hemförsäkring.

Tack för era synpunkter!!
  • Vivan
    Oviss01 skrev 2015-05-19 19:02:00 följande:
    Det var en väldigt bra ränta på SEB! Din ränta också för den delen. Då vi vill kunna välja när och hur mycket vi vill amortera så valde vi bank nr 1. Fick ner räntan nån liten punkt till, blev 1,35% på rörliga och 1,38% på 3 år. Jag tror faktiskt inte jag kan få ner det mer. Är inte så bra på att pruta, men ändå nöjd med det vi blivit erbjudna. Då får vi också bra pris på hemförsäkring.

Tack för era synpunkter!!
    Är detta LF?
    Har nämligen tagit in en offert från dem där vi låg lite högre än så.
  • Oviss01
    Vivan skrev 2015-05-20 14:17:48 följande:
    Är detta LF?
    Har nämligen tagit in en offert från dem där vi låg lite högre än så.
    Det är LF
Svar på tråden Bolåneränta