• Anonym (Moderkaka)

Moderkaka

Hej! Jag fick barn mitt andra barn för lite drygt 3 veckor sedan. Förlossningen gick väldigt bra men sedan kom bara halva moderkakan ut. Efter att första halvan hade kommit tog det bara 15 minuter innan jag fick jätteont i magen igen och kallade på personal.. Dom tryckte på magen och det kändes som en hel unge till kom ut.. Dom fortsatte att trycka med jämna mellanrum på magen och det kom mycket blod varje gång. Min blodförlust slutade på 2,4 liter! Personalstyrkan var runt 10 personer och jag blev blek och allt bara snurrar.. Minns inte så mycket vad som hände. Hur kommer det sig att man förlorar så mycket blod på så kort tid? Var det för att moderkakan inte kom ut som det fortsatte blöda? Fick 4 påsar blod efter och vätska. Ska äta järntsbletter 10 v. Känner mig så trött om dagarna o orkar nästan inget :( om vi skulle skaffa en tredje bebis, skulle detta kunna ske igen då? tacksam för svar!!

• Svar på tråden Moderkaka
  • Aleksandra Barnmorska

Hej. I och med att en del av moderkakan sitter kvar kan inte livmodern dra ihop sig och detta medför att kärlen där moderkakan suttit blöder. Ibland måste man snabbt i på operation så man förlorar blod snabbt. Risken att det händer igen är något förhöjd men inte hög. Oroa dig inte. Det är inte konstigt att du är trött. Försök att vila så mycket du kan. Lycka till

Svar på tråden Moderkaka