• Anonym (barnbarn)

Hur hantera döende morfar? är alla berättigade till att komma på begravning?

Hej!

Hur fan ska man hantera att ens morfar inte är ens morfar längre? Han är knappt kontaktbar, äter eller dricker inte, svarar ah till allt och även när man inte pratar säger han ah. Han skakar av smärta och det är nog väldigt väldigt nära nu. Jävla skit. Varför får han inte vara frisk? Vara glad? Slippa ha ont!?

Jag är hos mormor och morfar ofta, mina syskon med men mina kusiner har inte ens bemödat sig med ett samtal till mormor. Till saken hör att det är skumma också, de har aldrig ens hälsat på min sambo (vi har varit tillsammans i 5 år) och de har även sagt att de inte gillar mina morfäldrar, som är deras farföräldrar. "De har aldrig gjort något bra för oss" sa de. Öh? De har gjort samma för de som för mig och mina syskon och jag lovar - det är 1.000 bra saker och a l d r i g en dålig! Jag tycker verkligen inte de har rätt att komma på begravningen. Vill inte ha de där.

Borde jag prata med min morbror, deras pappa? Fråga om de vet läget (han har varit sjuk i ca 5 år, de vet dom men han har snabbt blir sämre och självklart är det jobbigt för alla). säga att de kanske är dags att åka dit NU? jag hat ingen lust att ha de i närheten på begravningen. Jag bestämmer inte men jävlar, vad det tar emot. När de inte ens bemödat sig med ett samtal??

Nu blev de lågt men hoppas någon kan hjälpa.. annars är stöttande ord uppskattade. Jag tänker bara på de bra sakerna när jag tänker på morfar. Har dock känt att han inte är.morfar. han är en grönsak just nu o h fan vad det tar emot att säga de.. min enda önskan är att han ska vara frisk och då må BRA. Jag önskar inget annat. Aldrig förlorat någon såhär och min morfar har varit som en pappa för mig - växte upp utan en men alltid haft morfar.

• Svar på tråden Hur hantera döende morfar? är alla berättigade till att komma på begravning?
  • Ego Lovers

Tyvärr kan du inte göra något åt det och det är deras förlust att de har en dålig relation till sin farfar.

Vi hade det likadant här. Mina brorsbarn gillade inte mina föräldrar pga att deras egna mamma var och är fortfarande hårt knuten till sin egen mamma och ingen annan duger. Och då har min brors fru knutit mina brorsbarn hårt till sin sida och har tom sagt att de inte behöver tycka om farmor och farfar och att barnen är rädda för farfar, han sa till att hon klemar bort barnen. Men när han dog spelade de ut alla känslor man kan ha när man älskat och saknat någon. Min mamma blev givetvis glad men vi andra såg skådespeleriet.

• Anonym (barnbarn)
    Ego Lovers skrev 2015-05-18 00:42:41 följande:

Tyvärr kan du inte göra något åt det och det är deras förlust att de har en dålig relation till sin farfar.

Vi hade det likadant här. Mina brorsbarn gillade inte mina föräldrar pga att deras egna mamma var och är fortfarande hårt knuten till sin egen mamma och ingen annan duger. Och då har min brors fru knutit mina brorsbarn hårt till sin sida och har tom sagt att de inte behöver tycka om farmor och farfar och att barnen är rädda för farfar, han sa till att hon klemar bort barnen. Men när han dog spelade de ut alla känslor man kan ha när man älskat och saknat någon. Min mamma blev givetvis glad men vi andra såg skådespeleriet.

Åh vad hemskt :( han dog inatt, i sömnen.. skönt för honom att slippa ha ont. Men fan, allt jag vill är fortfarande bara att ha min morfar glad frisk och kry - som alltid :(
  • sotoo
    Anonym (barnbarn) skrev 2015-05-18 08:15:48 följande:
    Åh vad hemskt :( han dog inatt, i sömnen.. skönt för honom att slippa ha ont. Men fan, allt jag vill är fortfarande bara att ha min morfar glad frisk och kry - som alltid :(

Beklagar sorgen! Var glad att du fick en bra relation med din morfar och gör det bästa av begravningen men det är ju så att alla är välkomna dit och de kanske har sina skäl för att gå.
  • spillerkillern

Kan det vara så att de haft svårt att handskas med att deras farfar blivit sämre och inte samma person som tidigare?  Det framkom inte varför de inte hört av sig till farmor, det kan vara så att det kännts jobbigt..

Beklagar sorgen

• Anonym (död)

Jag tycker, hur svårt det nu än kan vara, att du ska ringa och prata med dom.
    Jag har själv suttit i sitsen några gånger, och känslan av  att jag åtminstone inte har varit lika dum som de jag tyckt varit dumma är bra.
    Jag vet att jag inte har hindrat någon från något.
    Att dom sen kanske kommer att köra med det stora skådespelet får du ta.
    Du vet ju hur det ligger till.
    Det är aldrig kul med döden och med all vad den innebär, men mitt i det här får du lov att ställa dig frågan "vad kommer jag att må bäst av".
    Jag tror att de flesta mår bäst i slutänden av att låta saker vara som dom är.
    Att släkten inte har någon relation till din morfar känns ju tokigt, men samtidigt så kanske det känns bäst om dom får veta hur det ligger till.
    Det känns kanske inte så nu, men om 5 år.
    Döden är oåterkallelig och kan inte göras om.
    Jag skulle inte stoppa någon från att veta att en person är döende/död, och inte heller hindra någon från att gå på begravningen.
    Däremot så skulle det här med "samkvämet" efteråt kunna skippas, just för att slippa höra det man känner är dumheter.
    Vill du ha en fikastund efteråt kan du ju bjuda hem de du vet bryr sig på riktigt.
    Man behöver inte ha den stora minnesstunden på församlingsgården.

Det var mina tankar.

• Anonym (barnbarn)

Tack alla, just nu känner jag bara att han är med oss. Han lever vidare genom oss och kommer alltid göra. Han är inte alls borta. (Fysiskt ja men inte annars). Han är kvar. Håller koll. Har inte ont. Vet inte hur sund reaktion detta är egentligen.. Idag vill jag nog bara smälta allt ensam. Tar en dags paus och sätter livet lite på vänt. men de hade han inte velat utan sa alltid att man måste vidare och framåt. Så idag blir en Day off och i morgon fortsätter jag som vanligt. Ska försöka hälsa på mormor i morgon om hon vill de. Hon är pigg och kry, tack och lov!

Vad ska jag säga henne? De va gifta i 50 år. (!!) Kan man säga att han alltid komme reva vidare genom oss? Till henne alltså, tror ni de är uppskattat? Jag kan inte riktigt tänka klart just nu

• asta66
    Anonym (barnbarn) skrev 2015-05-18 08:15:48 följande:
    Lider med dig. Men med tiden kommer du kunna glädjas åt alla goda minnen.
  • Anonym (barnbarn)
    asta66 skrev 2015-05-18 10:24:21 följande:

Lider med dig. Men med tiden kommer du kunna glädjas åt alla goda minnen.

Tack, de gör jag redan. Har bara fokuserat på de bra delarna.. försökt att inte tänka på hans smärta och sjukdom (cancer). Trodde dock att jag skulle ha mer minnen men kommer inte ihåg mycket? Konstigt.. har ju varit hos de ofta sen jag var liten..
  • asta66
    Anonym (barnbarn) skrev 2015-05-18 10:30:54 följande:
    Tack, de gör jag redan. Har bara fokuserat på de bra delarna.. försökt att inte tänka på hans smärta och sjukdom (cancer). Trodde dock att jag skulle ha mer minnen men kommer inte ihåg mycket? Konstigt.. har ju varit hos de ofta sen jag var liten..
    Minnen poppar upp när de vill. Dofter, musik mm kan trigga dem. Har du ingen du kan prata med om din morfar. Som kan bidra med sina minnen.
  • Anonym (barnbarn)
    asta66 skrev 2015-05-18 10:37:32 följande:

Minnen poppar upp när de vill. Dofter, musik mm kan trigga dem. Har du ingen du kan prata med om din morfar. Som kan bidra med sina minnen.

Jodå, har mina syskon, mamma morbror moster och mormor :)
  • sotoo
    Anonym (barnbarn) skrev 2015-05-18 10:21:32 följande:
    Tack alla, just nu känner jag bara att han är med oss. Han lever vidare genom oss och kommer alltid göra. Han är inte alls borta. (Fysiskt ja men inte annars). Han är kvar. Håller koll. Har inte ont. Vet inte hur sund reaktion detta är egentligen.. Idag vill jag nog bara smälta allt ensam. Tar en dags paus och sätter livet lite på vänt. men de hade han inte velat utan sa alltid att man måste vidare och framåt. Så idag blir en Day off och i morgon fortsätter jag som vanligt. Ska försöka hälsa på mormor i morgon om hon vill de. Hon är pigg och kry, tack och lov!

Vad ska jag säga henne? De va gifta i 50 år. (!!) Kan man säga att han alltid komme reva vidare genom oss? Till henne alltså, tror ni de är uppskattat? Jag kan inte riktigt tänka klart just nu

Om hon tänker ungefär som du så tror jag hon uppskattar det. Dessutom brukar äldre ibland ha en annan syn på livet och döden.

Du behöver inte fortsätta som vanligt redan imorgon. Ta den tid du behöver, ofta är man borta i huvudet precis efteråt och sorgearbetet kan dröja några dagar. Min mamma dog för snart ett halvår sedan och jag sörjer fortfarande även om jag inte gråter. Jag fattar inte att hon är borta.
  • Anonym (barnbarn)
    sotoo skrev 2015-05-18 10:43:03 följande:

Om hon tänker ungefär som du så tror jag hon uppskattar det. Dessutom brukar äldre ibland ha en annan syn på livet och döden.

Du behöver inte fortsätta som vanligt redan imorgon. Ta den tid du behöver, ofta är man borta i huvudet precis efteråt och sorgearbetet kan dröja några dagar. Min mamma dog för snart ett halvår sedan och jag sörjer fortfarande även om jag inte gråter. Jag fattar inte att hon är borta.

Nä, de är skitsvårt att förstå. Men han är liksom inte borta. Vill inte tänka på de, gråten är nära hela tiden men vet att han inte vill att vi ska vara ledsna! Tackar för tiden och är glad över att han slipper ha ont, att han får vila på riktigt. Men är säker på att han är kvar och håller koll på oss
  • sotoo
    Anonym (barnbarn) skrev 2015-05-18 10:49:43 följande:
    Nä, de är skitsvårt att förstå. Men han är liksom inte borta. Vill inte tänka på de, gråten är nära hela tiden men vet att han inte vill att vi ska vara ledsna! Tackar för tiden och är glad över att han slipper ha ont, att han får vila på riktigt. Men är säker på att han är kvar och håller koll på oss

Ja, jag tror ju på någon form av liv efter döden men ändå vill man ju höra hennes röst och få hennes råd...skryta om barnbarnen. Hon var så mycket för mig som ingen annan är eller nånsin kommer att bli. Men det är ju så i livet.
  • Anonym (barnbarn)
    sotoo skrev 2015-05-18 10:55:14 följande:

Ja, jag tror ju på någon form av liv efter döden men ändå vill man ju höra hennes röst och få hennes råd...skryta om barnbarnen. Hon var så mycket för mig som ingen annan är eller nånsin kommer att bli. Men det är ju så i livet.

Ja, jag känner precis likadant. Tror också på liv efter döden, om man vill. Alltså att man själv bestämmer. Att däremellan får man ta sin tid men om man vill så får man fortsätta
  • Ego Lovers

Åh jag beklagar så!

Det borde vara din morbrors uppgift att delge sina barn att deras farfar har dött. Lägg inte tid och energi på dom utan lägg det på de fina minnena av din älskade morfar och gläd dig för de åren ni fick tillsammans.

Svar på tråden Hur hantera döende morfar? är alla berättigade till att komma på begravning?