Hjälp med uträkning vid husförsäljning samt råd
Hej!
Jag skulle hemskt gärna vilja ha lite hjälp eller råd om hur jag ska göra samt lite beräkning ang husförsäljning då jag är totalt värdelös på detta. Here we go.
Har en villa, värderad till 850.000. (Syrran hyr huset nu och har fixat en del och skulle säkert värderas ännu högre idag, dock kanske max 50.000, ren gissning)
Köpte det för 660.000 för 5-6 år sen
Renoverat för 70.000, kvitton på kanske 30.000 finns.
Bolån på 680.000
Övriga lån 120.000
TOTAL skuld för mig: 800.000
Jag vill sälja huset till min syster, som såklart vill köpa huset, och jag vill bli skuldfri, det är allt jag bryr mig om. Alla 800.000 kronor ska bort. Skiter i vinst så att säga. Det kommer inte finnas nån mäklare eller sånt som ska "sno" pengar, vi vill bara "lägga över lånen" på henne. Dock vet jag att det finns nåt som heter vinstskatt. Jag vill helst att denna vinstskatt ska vara betald så att säga, samt att jag är skuldfri efter försäljningen.
Sååå... hur räknar man? Vad måste jag sälja för, för att mina "krav" ska kunna gå igenom? DET ENDA jag bryr mig om är att när huset är sålt så ska jag inte behöva betala ett öre mer på vare sig (vinst)skatt eller lån :)
Vore oerhört tacksam för svar, råd, korta eller långa uträkningar, vad som helst.
Mvh Mike