• Anonym (Förtvivlad mamma)

Pappan informerar inte/noll kommunikation

Hur gör man när ens rspektive undanhåller/"glömmer" att informera en i viktiga frågor? Vi har gemensam vårdnad och barnen är skrivna hos pappan vilket innebör att han får information gällande skola mm. Nu har vi hamnat i ett läge där han tagit beslut utan att informera mig. Jag är rädd att det kommer att hända igen. Överlag fungerar inte vårt samarbete för han sätter sig på tvären när det gäller det mesta. Barnen bo växelvis hos oss. Han vägrar samarbetssamtal och jag känner mig maktlös. Vill verkligen få det att fungera för barnens skull. Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Pappan informerar inte/noll kommunikation
  • Anonym (*)

Be skolan skicka hem info till er båda.

Tråkigt att han blev så här när ni skilde er, men det verkar vara vanligt att män bara en dag så där blir skitstövlar.

• nuharjagbytt

Detta gör ju inte saken lättare men ofta får han inte ta beslut själv. Ska papper skrivas på ska båda skriva under även om det inte finns någon rad för det.

Men att beslut är ogiltiga hjälper ju inte att få honom att prata. Möjligtvis om han inser allvaret.

Och att bråka om att beslutet inte gäller drabbar ju oftast barnen.

Inser att min text blev lite hackig har inte tid att fixa det nu.

• Brumma

Det första du ska göra är naturligtvis att se till att du får informationen skickad till dig också. Skolan är skyldig att informera båda vårdnadshavarna.

Vad är det han tagit beslut om? Båda vårdnadshavarna skall bestämma om saker som är av "ingripande betydelse för barnets framtid", men sedan finns det ju en hel del som påverkar vardagen hos ena föräldern som den föräldern kan fatta beslut om.

Det är svårt att säga om pappan gjort ngt fel utan att veta vad det gäller. Du som vårdnadshavare har dock själv ett ansvar att hålla dig informerad. Att pappan tex inte informerar om saker du själv kan se till att bli informerad om kan du inte klandra honom för.

Svar på tråden Pappan informerar inte/noll kommunikation