• julii

Hur länge kan man vara ifrån sina barn som är 5-6 månader?!?

Ja som rubriken lyder, vad är okej /rimligt?

hur länge det är okej att vara från sina barn som är 5-6 månader gamla? Jag är ensamstående till tvilling flickor, barnens mormor och morfar är mer än gärna barnvakt för att jag ska få egentid och kanske gå ut en kväll för att träffa vänner. barnen flaskmatas. Det är en fest jag vill gå på i sommar, barnen kommer då vara ca 5 månader men är så rädd att lämna dom, inte för att jag inte litar på min mor och far, utan mer för att jag är rädd att dom ska "glömma bort " mig ?! Och att dom mer kommer ty sig till mamma och pappa än jag..

• Svar på tråden Hur länge kan man vara ifrån sina barn som är 5-6 månader?!?
  • En blå giraff

Det är nog väldigt olika hur man känner. Men rent spontant om barnen är hos en trygg person skulle jag kunnat ha varit borta från e.m till dagen efter f.m. Om det är enstaka gånger.

• Milleman

Vi har varit barnvakt över natten åt vänners 5-månaders två gånger. Det har gått jättebra och han har varit glad när föräldrarna kommit också. Inte glömmer en 5-6 månaders bort dig om du är borta i, låt säga, 18 timmar :)

Men lämna kortare stunder först för att vänja dig :)

• Drottningen70

Man har barnvakt för så små i nödfall. Men de glömmer inte bort dig för att du är på fest i några timmar.

• mamaG
    Drottningen70 skrev 2015-05-13 19:59:30 följande:
    Man har barnvakt för så små i nödfall. Men de glömmer inte bort dig för att du är på fest i några timmar.

Nödfall? Är barnen med andra trygga vuxna är det väl inga problem att vara borta oavsett anledning. Över natten går alldeles utmärkt. Som ensamstående tvillingmamma skulle jag säga att det vore riktigt bra att få vara borta lite..
  • FlitigaLis

Håller helt med dig!

Min 3 åring har haft barnvakt över natten en gång och det va när lillasyster föddes. Dottern är 14 månader nu och det är absolut inte aktuellt med barnvakt. Efter sommaren ska jag testa att jobba natt så hon ska sova utan mig för första gången. Men då ska hon sova med pappa.

Ska du fest några timmar kan du ta med så små barn i vagnen
  • thee

Vem bestämmer det? Och varför skulle det tvunget vara så? Tror du på allvar att ett barn tar skada av att vara hos sin mormor och morfar några timmar?
  • Rani

Ensamstående med tvillingar? Tur du har föräldrar som vill och kan hjälpa till. Ta tillvara på det. Jag gissar att barnen träffar dem ofta. Klart du ska gå på fest! Barnen kommer inte glömma dig. De har varit med dig i 9+5 månader. De kommer dessutom (förhoppningsvis) sova större delen av tiden.

• nevermind

Sånt där är individuellt! Syrrans som är en väldigt trygg mamma och säker på sig själv har lämnat bort barnen tidigt, dock bara när det var läkarbesök till exempel. Jag minns att jag var barnvakt när hennes tvillingar precis lärt sig rulla över till mage. De var nog hos mig några timmar bara.

En av mina vänner skulle inte kunna lämna sin treåring hos mig en ynka timme och då har jag varit med sen förlossningen...

• Drottningen70
    thee skrev 2015-05-13 23:05:22 följande:

Vem bestämmer det? Och varför skulle det tvunget vara så? Tror du på allvar att ett barn tar skada av att vara hos sin mormor och morfar några timmar?

Nej jag tror inte barnet tar skada av några timmar hos morföräldrarna. Däremot tycker jag inte man ska ha barnvakt i onödan utan spara dessa tillfället till då de verkligen behövs då upprepade separationer inte är bra för bebisar. Mycket beror ju här på hur tät kontakt barnet haft med morföräldrarna innan och hur länge TS faktiskt tänkt vara borta. Rent generellt så tycker jag det är märkligt att börja tänka på barnvakt när barnet är i princip nyfött. Kanske är det ett andningshål som TS i sin situation verkligen behöver för att orka vidare, och då är det ju så, men som sagt, rent generellt anser jag att man bör undvika separationer för så små.
  • aleakim

Även om jag kan tycka att fem månader är lite litet för att ha barnvakt så finns det undantag och detta är absolut ett sådant. Att vara ensam med tvillingar måste vara tungt, känns som att lite egentid är ganska avgörande i om man får behålla sitt vett eller ej.

Är både barnen och du trygg med att de är hos sina morföräldrar så är ju det jättefint :)

Och bara för att man går ut en kväll så måste man ju inte dricka sig redlös och sedan sova halva dagen därpå. Man kan ju fortfarande komma hem till sina barn på natten.

Hoppas du får roligt om du väljer att gå :)

W och liten i magen :)
  • Kim Possible

Se till att dina föräldrar är med så mycket som möjligt redan nu, så barnen knyter an ordentligt till dem. Det är ju inget konstigt alls, tycker jag, de blir ju som en stand-in för pappan (som jag antar inte finns med i bilden alls, eller?). Hade du tvekat om ni varit två föräldrar, och inte vågat lämna barnen hos pappan?

Barnen glömmer dig inte för att du är borta några timmar, då skulle ju små barn inte komma ihåg den förälder som arbetar efter en hel dag heller, och det gör de ju. Gå du lugnt på fest och se till att slappna av lite. Hoppas du får roligt. 

• julii

Kanske var otydlig och behöver förklara. Nej jag har inte bråttom att komma ut alls,men jag fick en inbjudan till min bästa väns fest i sommar, därför vart jag att tänka på om det vore okej att gå. Jag är inte den som är ute/dricker i vanliga fall men just denna fest vore kul. Det skulle handla om att jag är borta från lördag eftermiddag till söndag förmiddag. för mig är det inget alternativ att ta med mina 5 veckors bebisar på en fest, då anser jag att dom har de bättre hemma!!! Ja jag är ensamstående med tvillingar, Nej det finns ingen pappa med, däremot var min mamma med på förlossningen och även en tid efter när vi kom hem hem. Vi bor dessutom 10minuter från varandra så dom är här flera gånger i veckan.

Som någon skrev så är dom lite stand in för pappa..

• Recept

Det tycker jag att du gör som du själv känner.

Jag och barnets pappa hade barnvakt till vår sån från torsdag morgon till söndag kväll.

Sonen var då ganska exakt 5 månader.

Barnvakten var min mamma och hon bodde hemma hos oss. Storebror var ca 3,5 år och han bodde hos sin farmor under den helgen.

Allt hade gått hur bra som helst.

Se lösningen, inte problemet och livet blir så mycket roligare
  • mariaheterjag

Jag tycker nog att det är lite tidigt att vara borta över natten när barnen är 5 mån. Vi hade barnvakt för vår son vid två tillfällen (bröllop) när han var ca 5 mån men då kom vi hem på natten. Det gick väl inte jättebra heller då han varit ganska ledsen i alla fall den ena gången.

Dock så förstår jag dig Ts om du vill gå på festen, och som ensamstående till tvillingar kanske det är ett måste att komma bort lite då och då. Sedan är det ju skillnad om barnen kommer vara väldigt nära dina föräldrar då är det ju ungefär som att pappan skulle vara hemma med dem.

• AnnaSthlm

Go for it! Låter som fantastiska barnvakter. Alla tycker olika,strunta i moraltanter.

• minerva123

I din situation som ensamstående med tvillingar och med morföräldrar som träffar barnen flera gånger i veckan skulle jag inte tveka att tacka ja till festen.

Svar på tråden Hur länge kan man vara ifrån sina barn som är 5-6 månader?!?