Tuppen ligger ner på höet!
Hej!
Vi har, sedan slutet av sommaren 2014, haft nöjet att ha hand om 9 par höns och en tupp. Vi fick dem från husets förra ägare och tar hand om dem på deras rekommenderade sätt. Vi är alltså inte erfarna hönsägare, men det har ju iaf gått bra hittils, för alla verkar må bra.
DOCK så hittade vi en död höna förra veckan eller så och mamma begravde den, men vi vet inte vad som hänt med den (sjukdom, ålder, mord?). Nu kommer vi till saken och den är att vår fina tupp Magnum ligger bara på marken i deras lilla stallbox. Han har gjort så i ett par dagar. Han ligger väldigt rastlöst: ena vingen helt utslagen på marken, sin fot på andra sidan.. han ligger som om han vore död... fast han lever. Jag har prövat att lyfta honom och han följer snällt med (han brukar annars inte låta någon lyfta honom), men han rör inte en fena.. han ligger som en ragdoll och när man sätter ner honom igen så kan man inte sätta honom ståendes utan han spänner inte en muskel i sin kropp och bara låter en lägga honom ner som en trasa på marken. Jag tror dock att han flyttar sig, för han ligger på olika ställen varje dag.
Min mamma tror att detta har att göra med att en av våra fina hönor (Pocahontas) ligger en bit bort och eventuellt ruvar (?). De förra ägarna sa att man var tvungen att rensa hönorna där bak för att de skulle vara befruktbara, men de har vi alltså inte gjort, vilket betyder att det inte är meningen att hon skulle kunna få befruktade ägg och då inte behöva ruva.
Min fråga är då: är det nåt fel på min tupp?
För övrigt så får ni gärna säga om det ser bra eller dåligt ut med deras miljö på bilden. Förvisso så har vi inte mockat på ett tag, så det ser lite grisigt ut. Men är det för tunnt med hö? Är något konstigt placerat? Vad tycker ni erfarna hönsägare?
SNÄLLA HJÄLP, JAG VET INTE OM HAN HÅLLER PÅ ATT DÖ ELLER NÅT.