• Elin90

utredning för ofrivillig barnlöshet

Ni som gjort eller är i en utredningsperiod hur gick det till för er? Försökt läsa om hur det går till steg för steg men hittar ingenting nytt. Också hört att om man har möjlighet att kunna bli gravid på egen hand måste man försökt i 2 år innan man får hjälp? ?

Kort om min situation:

Försökt i ca 1,5 år och har aldrig varit gravid tidigare. Första besöket hos gyn kollade han och allt såg bra ut, fick lämna något blodprov och sen gick min man dit, fick lämna spermaprov på KS. Vi står i kö till reproduktion medicin på Karolinska, väntetid 3-6 månader. Fick en remiss till ultragyn där de kollade mina äggledare mm och fick nu veta att allt ser bra ut där också. Nu återstår väntan till remiss till KS och jag har ingen aning om vad som väntar!

Någon som gör samma resa? ?

• Svar på tråden utredning för ofrivillig barnlöshet
  • Pimpinellan

Vissa landsting har ettårsgräns och vissa två år så det beror bara på var man bor. Blodprov dag 3 och 21,VUL och spermaprov är grunden,sen spolar man i vissa fall äggledarna också. Sen återstår väntan på hjälp. Den tiden varierar massor beroende på var man bor. Lycka till!

• Elin90

Tack! Vi bor i Stockholm, kanske får ringa och fråga! Vad är det för blodprov som tas dag 3 & 2?

Pimpinellan skrev 2015-05-11 22:35:37 följande:

Vissa landsting har ettårsgräns och vissa två år så det beror bara på var man bor. Blodprov dag 3 och 21,VUL och spermaprov är grunden,sen spolar man i vissa fall äggledarna också. Sen återstår väntan på hjälp. Den tiden varierar massor beroende på var man bor. Lycka till!

• Pimpinellan

Dag 3 tas LH,FSH,AMH,TSH och prolaktin. Progesteron tas dag 21 eller en vecka efter beräknad äl.

Svar på tråden utredning för ofrivillig barnlöshet