• bodilb

Hjälp! Nojjig efter att ha ätit räkor! Kommer vi bli sjuk

Åkte och handlade idag vid elva. Handlade frysta räkor och mjölk som förvarades i påse hem. La sedan räkorna i påsen på bänken för att tina. Vid fem lagade jag maten och då öppnade jag påsen och skalade räkorna. Någon räka hade fortfarande lite is på sig, annars var dom tinade. Slängde ner dom i en het sås men kokade inte upp efter räkorna. Dom luktade inte illa. Nu efteråt kom jag på att dom nog inte borde tinat på detta vis. Googlar man kan man bli väldigt sjuk av räkor. Någon som vet hur stor sannolikheten är att man blir sjuk. Supernojjig då vi åt hela familjen!

• Svar på tråden Hjälp! Nojjig efter att ha ätit räkor! Kommer vi bli sjuk
  • Themis

Men asch, man tinar ju räkor och äter direkt på macka?

De blir ju knappast mer tillagade då och jag har i alla fall aldrig blivit sjuk av frysta räkor i hela mitt liv ens när jag ätit dem ett dygn senare och de stått framme flera timmar emellan så risken lär vara rätt liten.

Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • GrönaDruvan

Hur ska man annars göra? Sådär gör jag jämt när jag tinar räkor. Aldrig blivit dålig.

• bodilb

Tänkte om dom stått framme för länge. Vart ju i rumstemperatur i säkert fem timmar. Vet ju inte när dom var tinade. Känner mig mer lättad nu. Det står att man ska Tina i kallt vattenbad eller i kylskåp typ

Svar på tråden Hjälp! Nojjig efter att ha ätit räkor! Kommer vi bli sjuk