• Anonym (söka jobb)

Får man söka jobb när man är sjukskriven?

Jag är sjukskriven för utbrändhet och har insett att jag inte vill gå tillbaka till jobbet efter sjukskrivningens slut.

Nu undrar jag om jag får söka nytt jobb medans jag är sjuk,för Försäkringskassan?
    Ringde dom idag men jag kom inte fram. Vill veta detta nu. Har ångest över detta.
    Hoppas dom inte kan tvinga mig att gå tillbaks till mitt jobb och jag får söka jobb först efter sjukskrivningen? Jag kan inte gå tillbaka till mitt jobb.Det tar fullständigt musten ur mig. Jag kommer ej kunna söka nytt jobb om jag är tvingad att gå tillbaka dit.

• Svar på tråden Får man söka jobb när man är sjukskriven?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (söka jobb) skrev 2015-05-11 19:51:39 följande:

Jag är sjukskriven för utbrändhet och har insett att jag inte vill gå tillbaka till jobbet efter sjukskrivningens slut.

Nu undrar jag om jag får söka nytt jobb medans jag är sjuk,för Försäkringskassan?
    Ringde dom idag men jag kom inte fram. Vill veta detta nu. Har ångest över detta.
    Hoppas dom inte kan tvinga mig att gå tillbaks till mitt jobb och jag får söka jobb först efter sjukskrivningen? Jag kan inte gå tillbaka till mitt jobb.Det tar fullständigt musten ur mig. Jag kommer ej kunna söka nytt jobb om jag är tvingad att gå tillbaka dit.

Nej, är du sjukskriven så är du oförmögen att jobba alt söka jobb.
  • Anonym (qwerty)

Såklart att du kan söka jobb!
    Däremot får du ju inte a-kassa samtidigt som du får ersättning från FK. Men det tror jag nog att du förstår.

• Anonym (söka jobb)
    Anonym (Nej) skrev 2015-05-11 20:04:50 följande:
    Nej, är du sjukskriven så är du oförmögen att jobba alt söka jobb.
    Men jag är ju sjuk just för att jag bränt ut mig på jobbet.
    Jag inser nu att jag måste byta jobb för att må bättre.
  • Anonym (anonym)

Ja såklart. Stor skillnad på att sitta hemma vid datorn och att vara på jobbet. Lycka till

• Anonym (söka jobb)
    Anonym (anonym) skrev 2015-05-11 20:21:09 följande:

Ja såklart. Stor skillnad på att sitta hemma vid datorn och att vara på jobbet. Lycka till

Nu har jag fått två olika svar,vilket är det som är aktuellt?
    Jag hoppas verkligen att du har rätt.
  • Anonym (Google)

Ett hett tips är att testa Google. Jädra smart uppfinning där man kan hitta svar på allt ;)

• lillskrutten

Min personliga åsikt är att är man hemma pga utbrändhet ska man först lära sig släppa alla krav och bara ta dag för dag att göra saker för att bli bättre. Du kan göra klart med läkare, psykolog, arbetsgivare att du känner att du inte kan gå tillbaka men jag skulle inte tro att rätt väg tillbaka är att söka jobb under sjukskrivningen. Du kommer troligtvis arbetsträna i liten skala först och det kan man göra på ett ställe man inte sökt anställning på. Alltså inte på ditt gamla jobb. Läkare brukar inte rekommendera att man fortsätter där man blivit utbränd. När du är tillbaka i jobb på full tid då är det läge att söka nytt jobb.

Har själv varit sjukskriven pga utbrändhet och ångest pga jobb.

• Anonym (söka jobb)
    lillskrutten skrev 2015-05-11 21:34:20 följande:

Min personliga åsikt är att är man hemma pga utbrändhet ska man först lära sig släppa alla krav och bara ta dag för dag att göra saker för att bli bättre. Du kan göra klart med läkare, psykolog, arbetsgivare att du känner att du inte kan gå tillbaka men jag skulle inte tro att rätt väg tillbaka är att söka jobb under sjukskrivningen. Du kommer troligtvis arbetsträna i liten skala först och det kan man göra på ett ställe man inte sökt anställning på. Alltså inte på ditt gamla jobb. Läkare brukar inte rekommendera att man fortsätter där man blivit utbränd. När du är tillbaka i jobb på full tid då är det läge att söka nytt jobb.

Har själv varit sjukskriven pga utbrändhet och ångest pga jobb.

Har gått hos en kurator på VC men kände inte att jag blev tagen på allvar av denna,så jag slutade gå dit
    .Läkaren har jag inte heller fått så mycket kontakt med. 
    Jag får ta mig tillbaks själv,som vanligt får jag göra allt ensam.
    Så någon arbetsträning lär det inte bli tal om.
  • Anonym (söka jobb)
    Anonym (Google) skrev 2015-05-11 21:29:33 följande:

Ett hett tips är att testa Google. Jädra smart uppfinning där man kan hitta svar på allt ;)

Jag har googlat men inte hittat nåt vettigt svar.
  • Ms H
    Anonym (söka jobb) skrev 2015-05-11 19:51:39 följande:

Jag har bytt jobb flera gånger under deltidssjukskrivning. Har varit fullt öppen mot min handläggare på FK om att jag sökt jobb. Han har inte opponerat sig och jag har fått bra info ("när du får nytt behöver du kontakta mig och lämna följande uppgifter" tex).
  • Anonym (Jo)

Söker du jobb under tiden du är sjukskriven kan du bli av med ersättningen från FK.

• Madmoiselle

Jag är inte säker, men en gissning är att du inte får söka jobb samtidigt. Frågan är hur FK skulle få veta att du söker jobb?! Det är inget de kan kontrollera så sök på! Säg inget till dem bara.

• Anonym (Ka)

Såhär står det på försäkringskassans hemsida;

Sjukpenning och söka jobb samtidigt

Det kan vara så att du redan i början av din sjukskrivning vet att du inte kommer att kunna gå tillbaka till ditt arbete, men tror att du kan arbeta någon annanstans trots din sjukdom. Då kan du få sjukpenning samtidigt som du söker ett nytt arbete. 

Det gäller tills du har varit sjukskriven i 180 dagar. 

Om du får ett nytt arbete har du också rätt att vara tjänstledig från din gamla anställning. 

Prata alltid med din personliga handläggare innan du söker nytt arbete. Han eller hon kan också ordna ett möte med Arbetsförmedlingen som kan hjälpa dig med att söka ett nytt jobb.

• Anonym (U)

Klart man får söka jobb under sjukskrivning! Jag blev sjukskriven pga mitt jobb. Hemskt ställe. Redan från start när jag pratade med min handläggare sade jag vad min plan var. Hitta något annat. Vilket jag också gjorde och därmed avbröt sjukskrivningen två månader tidigt.

Du känner själv vad du orkar med eller ej. Ta dig tiden att må bra och återgå till arbetslivet när du är redo. Inte innan.

• Sara888

Jag är i samma sits. Är sjukskriven tills på måndag då jag ska tillbaka till läkaren. Känner att jag inte kommer kunna gå tillbaka till mitt gamla arbete eftersom de helt enkelt inte finns möjlighet för mig att inte hamna i samma sits igen om jag går tillbaka.

Mina dagar under sjukskrivningen har i princip inneburit att jag bara går och oroar mig för detta samt sitter och försöker hitta nya jobb/ utbildning. Känner mig sjukt stressad över det här. vilket är just de jag inte bör göra, stressa.

Känns inte som de finns någon att prata med om det här? I morgon ska jag till psykolog men känns inte som de kommer gå att säga något eftersom de kanske bara tolkar de som att man inte vill jobba? Känner mig så himla förvirrad och kunde aldrig ana att de skulle vara såhär jobbigt att bli sjukskriven.

• Anonym (Ta hjälp)
    Sara888 skrev 2015-05-12 16:03:15 följande:

Jag är i samma sits. Är sjukskriven tills på måndag då jag ska tillbaka till läkaren. Känner att jag inte kommer kunna gå tillbaka till mitt gamla arbete eftersom de helt enkelt inte finns möjlighet för mig att inte hamna i samma sits igen om jag går tillbaka.

Mina dagar under sjukskrivningen har i princip inneburit att jag bara går och oroar mig för detta samt sitter och försöker hitta nya jobb/ utbildning. Känner mig sjukt stressad över det här. vilket är just de jag inte bör göra, stressa.

Känns inte som de finns någon att prata med om det här? I morgon ska jag till psykolog men känns inte som de kommer gå att säga något eftersom de kanske bara tolkar de som att man inte vill jobba? Känner mig så himla förvirrad och kunde aldrig ana att de skulle vara såhär jobbigt att bli sjukskriven.

Har du kontaktat ditt fackombud angående situationen?
  • Anonym (söka jobb)
    Anonym (Ta hjälp) skrev 2015-05-12 17:51:01 följande:
    Har du kontaktat ditt fackombud angående situationen?
    Nu skrev du kanske inte till mig,men i mitt fall undrar jag stilla varför jag betalar medlemsavgift när jag inte får hjälp av facket när jag behöver det. Facket verkar stå på arbetsgivarens sida och lyfter inte ett finger för att hjälpa personalen där jag jobbar. 
  • Anonym (tinnitus)

Jag har samma fundering. Har jobbat som förskollärare i många år och haft tinnitus i ca 16 år. Nu har det blivit riktigt illa, framförallt med ljudkänsligheten. Jag gjorde ett audiogram igår som visade att jag hör på 0 decibel på vänster öra som är lägsta gränsen för vad ett friskt öra kan klara av (en mygga på 3 meter avstånd). Jag känner att det finns ingen chans i världen att jag kan fortsätta jobba med detta. Läkaren vill inte sjukskriva mig mer för man kan inte sjukskriva någon med tinnitus. Han vill att jag går tillbaka och tar lite ångestmedicin och att vi gör om miljön på förskolan (!!!!). Har kommunen skyldighet att hitta en annan plats till mig även att läkaren inte skriver det i ett nytt sjukintyg? Eller ska jag börja söka nya jobb på eget vis? Och får man bara hoppa av jobbet så när sjukskrivningen är slut.. har man inte två månaders uppsägning? Fast jag inte klarar det..

Svar på tråden Får man söka jobb när man är sjukskriven?