• EHGDAE

Orolig för min tonåring

Hej på er. Jag är en man på 35 år och jag har en son som är 13 år. Många turer har varit och fram till för ett år sedan har han bott hos sin mor och jag har varit helgpappan. Det har alltid varit struligt när han bodde med sin mor och hon träffade en kille för några år sedan som slog henne och enligt min son så gav sig denna man även på honom med stryptag vid ett tillfälle. Ja, mkt kaos alltså och under hela tiden min son bodde med sin mamma så har dom haft en infekterad relation. Hon har svårt att få honom lyssna och han har visat utåtagerande samt skrikit fula ord, slarvat med läxor mm.

Så pga av ovanstående beslutade vi att han skulle komma och bo hos mig, vilket han gjort i ett år ungefär. Han lyssnar och gör allt jag ber honom om. Betygen ligger på medel och läraren säger att han är en foglig och glad kille. Det verkar flyta på. MEN.

Jag har kommit på honom några gånger med sexprat med tjejer i samma ålder på KIK. Jag har blivit smått chockad ibland när jag vid ett parvtillfällen sett deras konversationer och dom pratar ganska mkt sex redan nu!? En sak som jagar mig är att min son varit ganska drivande i samtalen och bett tjejer visa bilder på sig och på mera privata delar. När dom sagt nej, så har han skrivit typ: men kom igen, visa. Osv.. Rätt så drivande med andra ord. Jag har talat md honom om detta några gånger och krävt att det ska upphöra, men det har hänt lite då och då.

Det som gör att jag tar upp detta beror på att jag är rädd. När man hör om sådana här beteenden, så är det vanligt att man hör att barnet som visar dessa sidor blivit utsatt för sexuella övergrepp och liknande. Jag ältar ofta om detta hänt honom och ännu värre: jag tänker att tänk om jag gjort något i ett tillstånd sär man inte är medveten, tex om man gått i sömnen och gjort något! Fy fan, jag vill bara dö, jag menar allvar.

Jag har alltid pratat med min son om allt och visat kärlek. Och ibland när han spårade ur hemma hos sin mor, så kunde jag fråga om det berodde på något som han inte vågade tala om. Men då säger han att det inte är så. Men samtidigt så om vi tänker att jag gjort honom något så är det säkert inte lätt för en grabb på tretton år att säga set i ansiktet på sin pappa. Det blir ett moment 22. Förstår ni hur jag menar?

Vad ska jag ta mig till? Jag ältar så jag blir sjuk. Älskar min son och skulle aldrig medvetet göra honom illa.

Ber om ursäkt om texten blev för lång.

Tacksam för reflektioner

• Svar på tråden Orolig för min tonåring
  • Hannah76

Ni har ingen kontakt på bup? Tänker att det blev kontakt där efter misshandeln?

Vad säger han när ni pratar om detta?

• EHGDAE

I dagsläget ingen sådan kontakt. Vi har haft kontakt med kurator på kommunen efter att den andre mannen försvunnit ur bilden. Han fick lite frågor och fick uttrycka sig genom att rita osv. Men jag tyckte inte det hände så mkt. Han var yngre då också.

Men, måste det vara något specifikt som hänt när en tonåring är lite drivande på det här sättet? Jag menar att dom ör juntan oxå och kanske inte förstår rätt och fel. Eller? ????

• EHGDAE
    EHGDAE skrev 2015-05-11 18:49:21 följande:

I dagsläget ingen sådan kontakt. Vi har haft kontakt med kurator på kommunen efter att den andre mannen försvunnit ur bilden. Han fick lite frågor och fick uttrycka sig genom att rita osv. Men jag tyckte inte det hände så mkt. Han var yngre då också.

Men, måste det vara något specifikt som hänt när en tonåring är lite drivande på det här sättet? Jag menar att dom är ju barn oxå och kanske inte förstår rätt och fel. Eller? ????

• Hannah76

[quote=75284888][quote-nick]EHGDAE skrev 2015-05-11 18:49:21 följande:[/quote-nick]

Men, måste det vara något specifikt som hänt när en tonåring är lite drivande på det här sättet? Jag menar att dom ör juntan oxå och kanske inte förstår rätt och fel. Eller? ????

[/

Behöver nog inte vara något sexuelltövergrepp som skett. Nånstans har han iaf fått en kass kvinnosyn ifrån, och att han fortsätter trots Tt du förbjudit och ni pratat om det är ju illa. Pratade ni nåt om hur tjejerna kan tänkas ta detta o må? Att det har varit flertal fall då tjejr har blivit pressade och sen mått så dåligt att de tom tagit livet av sig?

• EHGDAE

Jag har berört konsekvenser. Sen vill jag ju inte tå för hårt fram heller. Man ska ju tala om vad som kan hända, men samtidigt kan man nog oxå utsätta ett barn för mkt ångest om jag tex skulle säga att en person kan ta sitt liv nu när han redan gjort detta och inte kan göra det ogjort. Är rädd att det skulle kunna ge honom en oöverkomlig ångest och att han kanske för något dumt mot sig själv istället. Men jag har lagt fram konsekvenser.. Tex att tjejens föräldrar kan se vad jan skriver och att det kan bli jobbiga konfrontationer.

• EHGDAE

Beklagar alla stavfel. Sitter med paddan och har samtidigt annat jag håller på med.

Svar på tråden Orolig för min tonåring