• Grodis07

Flytta med katt, hur?

Bor just nu i ett ganska stort hus med min pappa och syster och har haft min katt här i 1,5 år nu. Han får gå ut och är gärna ute hela dagarna och springer i skogarna häromkring. Har haft problem med att han slutat använda lådan så han kan inte vara inomhus en hel dag för då kissar han i sängar istället för i lådan..
    Nu ska jag flytta hemifrån och har fått en lägenhet i ett garage i ett villaområde omgivet av skog. Det finns ingen altan eller uteplats till lägenheten och från att leva i ett hus på ca 200 kvm till en lägenhet på ca 60kvm.. Är orolig hur det ska gå för min kisse med denna omställning! Kommer ju vilja ha honom inne den första tiden, hur gör jag då med låda? Jag jobbar ca 30timmar i veckan och kommer ju inte vara hemma hela tiden för att hålla honom sällskap.
    Efter en tid så kommer han självklart få gå ut men hur gör man det bäst för min gosekatt i en sån här omställning?
    Tips? Råd? Hjälp!

• Svar på tråden Flytta med katt, hur?
  • Birgitta02

Fixa en låda och sand. Förstår inte riktigt den frågan "Hur gör jag med låda". Det är väl bara att ha en låda?  Och håll katten inomhus i minst en vecka så den inbyggda gps:en hinner ställa in sig. Sen kan jag rekommendera sele den första tiden. Eller åtminstone hänga med katten ut.

• Donizetti

Jag skulle för säkerhets skull ha minst två lådor, gärna fler. Ha dörren till sovrummet stängd när du är borta så inte möjligheten finns att kissa i den. Om katten kissar på oönskade ställen, köp Feliway och spruta där, finns att köpa i djuraffären och djurkliniker. Och en promenad i sele tackar nog inte kissen nej till när den vant sig vid det.

• Grodis07
    Birgitta02 skrev 2015-05-10 12:32:09 följande:

Fixa en låda och sand. Förstår inte riktigt den frågan "Hur gör jag med låda". Det är väl bara att ha en låda?  Och håll katten inomhus i minst en vecka så den inbyggda gps:en hinner ställa in sig. Sen kan jag rekommendera sele den första tiden. Eller åtminstone hänga med katten ut.

Exakt vad är det du inte förstår med hur gör jag med låda när jag skriver att han använder inte lådan trots ny fin sand utan han går till sängen om han behöver kissa och ingen släpper ut honom..
  • Grodis07
    Donizetti skrev 2015-05-10 13:07:03 följande:

Jag skulle för säkerhets skull ha minst två lådor, gärna fler. Ha dörren till sovrummet stängd när du är borta så inte möjligheten finns att kissa i den. Om katten kissar på oönskade ställen, köp Feliway och spruta där, finns att köpa i djuraffären och djurkliniker. Och en promenad i sele tackar nog inte kissen nej till när den vant sig vid det.

Ja två lådor tänkte jag också, kanske byta till en annan sand också ifall han inte gillar den nuvarande.. Trots att den alltid funkat!

Vad är feliway? Är det den man kan sätta i ett vägguttag så utsöndras hormoner?

Finns tyvärr ingen dörr till sovrummet. Men hur ställer katter in sig på det nya klimatet? Klart jag går ut med honom i koppel oså innan jag släppe honom fri men kan der bli så att han går vilse i der nya området och inte hittar hem?
Svar på tråden Flytta med katt, hur?