• ourdreamsaboutababy

Hustankar om bolån,blanco inkl sambons bet.anm.

Hej!
    jag och min sambo går i hustankar. Vi fick nekat lånelöfte av sbab de framkom att min sambo hade betalningsanmärkningar på ca 6 tusen sammanlagt.
    riktigt pinsamt men ja så är fallet! och vi har varit tillsammans i 5.5 år så ..
    Jag har för 3e gången på 3 år blivit anställd på visstid i 6månader av samma företag som innan.
    Min sambo har fast sen ca 4 år tillbaka. Tillsammans har vi ett gemensamt barn.
    Vi har sparat lite under tiden jag varit föräldraledig . Började spara i nov ca. så vi har ca 40 k sammanlagt nu men till våra frågor:
    Min bruttolön är MINST 22k/mån (jobbar för bemanningsföretg så får olika lön beroende på företagen. )
    och min sambos bruttolön är på ca 29 k/mån
    Vi skulle vilja köpa ett hus för absolut max 1 milj. men de hus som ligger ute nu som är intressanta ligger emellan 380-770 000 och vi skulle verkligen vilja köpa ett hus typ u redan igår.
    Våra frågor är hur ska vi göra.
    Vilken bank ska i ta kontakt med tycker ni?
    Kan vi ta ett blancolån till kontantinsatsen?
    Måste de vara på samma bank elle från en annan?
    Vi vill jättegärna ha ett lånelöfte sen typ 3 veckor tillbaka.
    SNÄLLA FINNS DE NÅGON SOM KAN KOMMA MED LITE UPPMUNTRANDE KOMMENTARER?!
    vi hatar vår nuvarande bostad mest av allt, vår hund är sönderstressad pga att de är så lyhört, vår dotter kan inte sova i sitt rum pga de drar för mycket, luften är så ckligt torr med.
    När vi fick nekat av sbab hittade vi en 4a på markplan men som behövdes bytas mot våran isånafall vilket vår jävla hyresvärd inte gick med på .. 
    Så nu står vi här och längtar fter vårt alledles egna så vi kan slappna av, ha en trädgård, vår hund kan slappna av en del med, så dottern kan få sova själv..
    jag blir sönderstressad av detta ansvar då min sambo inte tycker om att prata om sånt med mig eller vet någon lösning..
    SNÄLLA vi behöver få lite positiva kommentarer, tips och idéer.
  • Svar på tråden Hustankar om bolån,blanco inkl sambons bet.anm.
  • Almina

Till att börja med: av vilket skäl nekade er hyresvärd bytet? Det går att överklaga till hyresnämnden.

• ourdreamsaboutababy
    Almina skrev 2015-05-09 19:24:55 följande:

Till att börja med: av vilket skäl nekade er hyresvärd bytet? Det går att överklaga till hyresnämnden.

pga kösystemet.. 
  • Läskande

Det blir ju du som får ansöka om lån. Så gå till den bank du har lönen på.. Börja där :)

• Läskande

Måste bara undra? Hade sambon 6 tusen i skuld? Förstod inte riktigt där. Då borde han iaf betala av det, så att betalningsanmärkningen försvinner .

• mammaåten

Jag skulle börjat med att betala av hans skuld på en gång om ni inte redan gjort det. Sedan skulle jag ha sparat undan så mycket pengar som möjligt så att ni i alla fall har till kontantinsatsen, på en miljon blir kontantinsatsen inte så himla hög. Bättre att försöka spara ihop till den och slippa blancolånen.

Det ni kan göra är att gå till olika banker och fråga vad ni kan få för erbjudanden där!

• Almina
    ourdreamsaboutababy skrev 2015-05-09 19:30:57 följande:

pga kösystemet.. 

Det är inte ett giltigt skäl. Det krävs ganska mycket för att en hyresvärd ska kunna neka ett byte. Du kan läsa lite om det på hyresgästföreningens hemsida. Men man måste ju som sagt överklaga till hyresnämnden då och det kan ju ev ta lite tid.
  • ourdreamsaboutababy
    Läskande skrev 2015-05-09 19:38:49 följande:

Måste bara undra? Hade sambon 6 tusen i skuld? Förstod inte riktigt där. Då borde han iaf betala av det, så att betalningsanmärkningen försvinner .

nej när han ringde och frågade om han hade en skuld där efter nekat lånelöfte på sbab. så sa dem ja du har en skuld på 2.9 tusen ca.

han betalade in den direkt.

Men i uc:n som vi fick hem står de att han har betalningsanmärkningar om 5,7 ca.

• ourdreamsaboutababy
    Almina skrev 2015-05-09 20:25:11 följande:
    Det är inte ett giltigt skäl. Det krävs ganska mycket för att en hyresvärd ska kunna neka ett byte. Du kan läsa lite om det på hyresgästföreningens hemsida. Men man måste ju som sagt överklaga till hyresnämnden då och det kan ju ev ta lite tid.
    ok. men de är redan försent nu..
  • ourdreamsaboutababy
    mammaåten skrev 2015-05-09 20:00:13 följande:

Jag skulle börjat med att betala av hans skuld på en gång om ni inte redan gjort det. Sedan skulle jag ha sparat undan så mycket pengar som möjligt så att ni i alla fall har till kontantinsatsen, på en miljon blir kontantinsatsen inte så himla hög. Bättre att försöka spara ihop till den och slippa blancolånen.

Det ni kan göra är att gå till olika banker och fråga vad ni kan få för erbjudanden där!

den är avbetald. 

vi är beredda att betala mer för att kunna köpa hus fortare.

absolut vore de bästa att spara men om vi vill ha ett lånelöfte nu hjälper ju inte det oss tyvärr :/

• solskenskaka

Kolla Bluestep. Högre ränta men generösare villkor. Kan hända att de accepterar betalningsanmärkning tex.

• nevermind
    ourdreamsaboutababy skrev 2015-05-09 21:31:33 följande:

nej när han ringde och frågade om han hade en skuld där efter nekat lånelöfte på sbab. så sa dem ja du har en skuld på 2.9 tusen ca.

han betalade in den direkt.

Men i uc:n som vi fick hem står de att han har betalningsanmärkningar om 5,7 ca.

Han verkar ju ha katastrofalt dålig koll på sin ekonomi!! Hur kan man inte veta att man har en skuld till KF??
  • Läskande

Ja, jäkligt konstigt att din sambo inte vetat om sin skuld? Aja.

Men om husen är så billiga där ni bor.. Sök lånelöfte själv? Gå till din bank bara. Har du skött din ekonomi, borde det ju gå bra.

• ourdreamsaboutababy
    nevermind skrev 2015-05-09 22:07:02 följande:
    Han verkar ju ha katastrofalt dålig koll på sin ekonomi!! Hur kan man inte veta att man har en skuld till KF??

för vi har inte fått några brev hem..

jag har varit hemma i 2 år så jag borde veta.

nej han har inte dålig koll men vi har inte fått brev från kfm hem. sluta döma och bara anta!

• ourdreamsaboutababy
    Läskande skrev 2015-05-09 22:36:54 följande:

Ja, jäkligt konstigt att din sambo inte vetat om sin skuld? Aja.

Men om husen är så billiga där ni bor.. Sök lånelöfte själv? Gå till din bank bara. Har du skött din ekonomi, borde det ju gå bra.

vi fick inga brev, inga påminnelser heller så. inte konstigt alls. men bad inte om åsikter ang det.

men jag har ju bara visstidsanställning.

• ourdreamsaboutababy
    solskenskaka skrev 2015-05-09 22:01:41 följande:

Kolla Bluestep. Högre ränta men generösare villkor. Kan hända att de accepterar betalningsanmärkning tex.

gjort det med både freedom finance och bluestep. ska försöka lyckan hos dem igen.
  • mammaåten
    ourdreamsaboutababy skrev 2015-05-10 01:15:34 följande:
    gjort det med både freedom finance och bluestep. ska försöka lyckan hos dem igen.
    Försök hos vanliga bankerna först som har bättre räntor? Som jag förstod det hade ni bara varit på eran bank?
  • emmakatta
    ourdreamsaboutababy skrev 2015-05-10 01:15:34 följande:

Menar du att ni blivit nekade lån där?
  • Läskande

Var inte mening att hoppa på något. Det är konstigt att inte veta om sina skulder. Att man lånat och inte betalt.

Missade också att du bara hade visstidsanställning . Då blir det ju svårt att låna. Finns ingen möjlighet att få fortsättning?

Ta reda på när utredningen gjordes på din sambo då? När han fick en betalningsanmärkning. Är utredningen gjord för 3år sedan försvinner ju den nu då.

• Knappklara

Jag och min sambo har vart fast anställda på industri i över 15 år, inga som helst anmärkningar någonsin och har bra sparat på banken. TROTS detta var det ändå "svårt" att få lån hos vissa banker. Dom är stenhårda idag och jag skulle rekommendera er en fysisk bank först och främst om ni skall låna pengar. Handelsbanken var för oss mest hjälpsamma, med bra lånevillkor. Inga konstigheter alls, medans Nordea var mindre arbetsvilliga och swedbank lika så. På grund utav din sambos anmärkningar (som finns kvar i 5år) kommer enbart du kunna låna pengarna, så att du är medveten om det. Handpenningen är idag 15% av köpesumman. Måste du låna till handpenningen på huset/lägeheten blir det ett extra blancolån vid sidan av, som skall vara betald inom en 5-års period. Räntan och amorteringen blir då högre på just handpenningslånet, desto mer du/ni behöver låna. Vi har idag ett handpenningslån på ca 90.000kr kvar (fördelat på 5år) vilket för oss (bara på DETTA lån) är en utgift på ca 2500kr/mån. Sen tillkommer dom "vanliga" huslånen och alla andra utgifter.

Svar på tråden Hustankar om bolån,blanco inkl sambons bet.anm.