• sochc

Arbetslös en månad innan planerad mammaledighet

Ja som rubriken lyder så riskerar jag att bli arbetslös en månad innan jag går på planerad mammaledighet. Är just nu sjukskriven på 50% pga sv gravbesvär. Min arbetsgivare kommer antagligen att erbjuda mig en tjänst på 50%. Men det kommer inte täcka mina utgifter varje månad. Är inte med i a-kassan. Min läkare vill sjukskriva mig på heltid med jag gick med på 50 bara. är det klokt att sjukskriva sig på heltid då de räknar inkomst det senaste halvåret, el ska jag ta ett ev erbjudande på 50% av arbetsgivaren. Känns som hur jag än gör så förlorar jag på det.

• Svar på tråden Arbetslös en månad innan planerad mammaledighet
  • Bullen2015

Men har dom inte räknat ut din föräldrar peng redan... Jobbade du inte 100% innan? Då är det ju bara att sjukskriva dig på hel tid tills det är dax att vara föräldrar ledig.

• Minxy

Är din SGI grundad på 100%? Om den är det har du rätt att gå ner i tid eller helt sluta arbeta 6 månader innan beräknat datum utan att det ska påverka din SGI/föräldrapenning.

• sochc

Jo jag jobbade 100% tidigare. Dock har jag inte fått godkänt från fsk än för nuvarande sjukskrivning så vet ej om det blir avslag el inte.

• Annelie 76

Blir du arbetslös så måste du anmäla dig hos arbetsförmedlingen första dagen för att behålla din SGI även om du inte har nån a-kassa. Kolla med fk hur reglerna är om du är sjukskriven på 100% och blir arbetslös.

Svar på tråden Arbetslös en månad innan planerad mammaledighet