RUL
Jag måste vänta till vecka 19 innan jag får se vår knodd.. Känns som de är supermånga som får göra ultraljud tidigt?! Är de fler som fått vänta till vecka 19 till första ul?
Jag måste vänta till vecka 19 innan jag får se vår knodd.. Känns som de är supermånga som får göra ultraljud tidigt?! Är de fler som fått vänta till vecka 19 till första ul?
Så har det varit för mig också de gånger jag varit gravid. Tyvärr är det så! :-/
Vilken vecka är du i?
Man kan alltid gå privat och göra ett ultraljud
Blir så orolig ifall de inte lever.. Men antar att de flesta känner så. Är väl bara att stå ut och vänta 4 veckor :) får vänta på att känna rörelse i magen :) tack för snabba svar!!
Det vanliga är att man får ett enda UL och det är mellan v.18-20.
Vill man ha ett tidigare så kan man boka ett privat
Om man inte har en tidigare historik med missfall och/eller utomkveds, man inte har kraftiga blödningar och/eller smärtor, och inte ska göra KUB, så får man vänta till RUL.
På fem graviditeter, varav 3 mf/X/MA har jag gort ca 20 vul pga bortopererad äggledare, blödningar, X-misstankar och andra extrakontroller.
Jag hade gärna väntat
Får också ett ultraljud. Har man fyllt 33 så får man tydligen fler
Där jag bor erbjuds alla att göra kub så där får man två ultraljud om man väljer att göra kub. På mitt första kub upptäcktes stora cystor i magen så jag har fått göra fler undersökningar nu än vad jag trodde, både vanliga UL och VUL. Det enda positiva med det är ju att jag fått se bebis fler gånger, men hade gärna sluppit.
Hos min MVC gör alla UL vid inskrivning, KUB (om man inte väljer bort det), RUL och två TUL (i vecka 32 och 40).
Med första barnet bodde vi i Västra Götaland och då fick vi betala själva för KUB. Nu bor vi i Jönköpings län och här blir alla erbjudna tidigt ultraljud och KUB oavsett ålder. Ni kanske kan betala själva?
Vi fick tidigt VUL pga att vi blev gravida genom ivf. Jag hade också hellre haft en vanlig graviditet och bara fått ett UL. Oroa dig inte, det kommer se finfint ut på UL
Tack snälla för alla svar :)
Jag får vänta till vecka 20