• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tyckte du om läxor (eller tycker om läxor) i skolan
  • Mrs Green

Jag har inget direkt minne av läxor... På lågstadiet hade vi inga alls och knappt å mellanstadiet heller. Senare var det väl mest när man skulle plugga glosor eller läsa på något inför ett SO/NO prov. Läxor i matte eller svenska har jag inget minne av.

Det var först när jag började på komvux (för att ta igen det jag inte lärt mig på 2-årigt praktiskt gymnasium), och sen på universitetet, som jag fick lära mig att plugga själv :) Då var det riktigt roligt eftersom det var helt självvalt.

• Ragnar

Har inget minne av att jag tyckte läxorna var tråkiga. De var något som man bara gjorde, ungefär som att borsta tänderna. Eller jo, att lära tyska och engelsk gramatiken kommer jag ihåg att var tråkigt och att jag satt hemma med mamma och tragglade. Men alla andra läxor hade jag lätt för. Hade jag haft svårt i skolan hade jag antagligen inte tyckt om läxorna.
    Min son är inte alltid så förtjust i läxorna, men eftersom vi tycker det är viktigt så uppmuntrar vi honom och belönar ibland när han gjort läxan. Det händer ibland att han har en läxa som han har lite svårt för och då vi förklara. Sen har han kommit hem och sagt att det gick mycket bättre i skolan efter att han lärt sig hemma. Läraren har ju, tyvärr, inte tid att förklara allt individuellt för alla barn. Så på så vis tycker jag läxan är bra eftersom vi får kan hjälpa barnet med det han har svårt för.

• fluu

Gillade läxor typ det första året. Sedan gjorde jag inga som inte märktes om man inte gjorde dem. Dels för att det var så trist och dels för att jag hade lätt för mig. Det var först i gymnasiet som det ställde till det lite, avskydde läxor även då.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Themis

Glosläxor behövde jag knappt aldrig göra, SO/NO-läxor kunde vara lite intressant men jag var måttligt intresserad av att plugga årtal om världskrig och döa gubbar hit och dit.

Fysiken var ett elände för vi hade för få övningsuppgifter så när man fått fel på en och kollat facit så fanns det ingen mer av samma sort att testa på.

Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • En blå giraff

Tycker det är nödvändigt med läxor. Min son går i ettan och de har en läsläxa samt en matteläxa per vecka. Läxan är repetition av det som de gör på lektionerna. Jag tycker det är bra att barnen får extra träning hemma och det är mitt ansvar som förälder att se till att mitt barn gör läxan. Däremot kan jag förstå att det blir stora bekymmer för de barn som har föräldrar som inte är så engagerade. Men det är inget argument för att slopa läxor helt i skolan. Tycker läxhjälp efter skolan ska erbjudas de barn som behöver. 

• lövet2

Jag hade egentligen inga läxor. Det jag pluggade hemma var när vi skulle ha prov, och då styrde jag ju själv över hur mycket jag ville plugga. Hade jag något roligare för mig, så struntade jag i att läsa.

Gick i skolan på 70-talet, och det var visst väldigt olika hur skolorna såg på det där med läxor. När jag började i gymnasiet så hade jag knappt haft en läxa på 9 år ...

• Schnaa

Jag gillade inte att plugga efter skoltid, men deltog väldigt aktivt på lektionerna.

It takes a fool to remain sane
  • Vinterankan

Jag är väldigt kluven till läxor. Har haft väldigt lätt för mig i skolan och gjorde aldrig några läxor. Dels så önskar jag att jag hade fått större utmaningar (även läxmässigt) då jag hade stora problem med disciplin och studieteknik när jag på universitetet började läsa ämnen med få föreläsningar och mycket självständigt arbete. Men samtidigt så börjar jag mer och mer fundera på att jag tycker idén om den läxfria skolan är bra då läxor ofta används på fel sätt och förutsätter att föräldrarna måste hjälpa till och alla har ju inte föräldrar som kan göra det.

• Anonym (Maja)

Jag tycker att det ska vara tydligt vad man ska kunna och tycker att det är rimligt att man kan behöva träna även utanför skoltid för att klara dessa mål.

Läxor av typen - räkna dessa tio tal och visa gillar jag inte Särskillt inte utan instruktioner eller facit. föredrar - dessa tal ska du kunna räkna - och så tydliga instruktioner på det så att man kan öva om man behöver.

• Mascaraklumpar

Det berodde helt på läraren. Allt ifrån pest och pina till riktigt roligt.

• nozpa

Dom första åren tyckte jag att det var superkul. Kände mig så stor då. Men jag hade väldigt enkelt för dessa uppgifter vi fick med oss. Och det var ingen utmaning alls. Så blev ganska så snabbt tråkigt och kändes helt meningslöst för mig. Så efter typ andra klass så var det mest något som var tvunget att göras. Typ som att bädda sängen, borsta tänderna.
    I gymnasiet hade vi inte några direkta läxor.

• Fenna
    En blå giraff skrev 2015-05-09 18:57:40 följande:

Tycker det är nödvändigt med läxor. Min son går i ettan och de har en läsläxa samt en matteläxa per vecka. Läxan är repetition av det som de gör på lektionerna. Jag tycker det är bra att barnen får extra träning hemma och det är mitt ansvar som förälder att se till att mitt barn gör läxan. Däremot kan jag förstå att det blir stora bekymmer för de barn som har föräldrar som inte är så engagerade. Men det är inget argument för att slopa läxor helt i skolan. Tycker läxhjälp efter skolan ska erbjudas de barn som behöver. 

Så tänker jag också. Dessutom kan det vara en hjälp för föräldrar att upptäcka vad ens barn inte behärskar och ge lite extra stöd där. Efter jul märkte jag tex att min son inte kunde läsa. Vi bestämde att vi lägger 5-10 min extra per dag på läsning och någon vecka senare hade han knäckt läskoden.

Förutom de vanliga läxorna arbetar min son en del i extra övningsböcker hemma
     så jag tror att han tycker att det är roligt.
Svar på tråden Vad tyckte du om läxor (eller tycker om läxor) i skolan