• mamadoh2014

Hjälp! Lägga in 16åring!?

Hej. Första gången jag använder detta forum. Det är med anledning att jag söker hjälp åt en anhörig. Hennes dotter är 16år & har väldigt dålig psykisk hälsa. Hon skiter i skolan, ljuger, självskadebeteende, överviktig & äter för att straffa sig, sorg, tvångstankar, deprimerad, ångest, socialfobi, ensamvarg, paranoid & hör röster.

Hon har kontakt med Bup & soc. Det har varit snack om att lägga in henne men eftersom det verkligen inte finns möjligheter för hennes ensamstående mamma att läggas in med henne så skiter de fullständigt i allt.

Finns det inget sätt att hon får läggas in utan anhöring? Situationen blir bara värre hela tiden.

• Svar på tråden Hjälp! Lägga in 16åring!?
  • Aspie

Vart är det tänkt att hon ska "läggas in"?

BUP-klinik kan hon läggas in på utan anhörig. Där SKA ungdomarna läggas in utan anhöriga. Anhöriga får komma och hälsa på om de vill/får.

• mamadoh2014

De på Bup påstod att det inte var möjligt att lägga in utan anhörig :/ kan det vara olika städer?

Hon skall kolla upp detta igen!

• LindaJohanna

På BUPs akutavdelningar läggs unga enbart in utan anhörig om det finns synnerliga skäl! Det kan så klart vara annorlunda på vårdavdelningarna.
    Har hon ingen annan som kan vara med henne? Det måste inte vara en förälder.

• LindaJohanna
    LindaJohanna skrev 2015-05-08 11:17:56 följande:

På BUPs akutavdelningar läggs unga enbart in utan anhörig om det finns synnerliga skäl! Det kan så klart vara annorlunda på vårdavdelningarna.

Har hon ingen annan som kan vara med henne? Det måste inte vara en förälder.

Förlåt, jag medande förstås med anhörig!
  • LindaJohanna
    LindaJohanna skrev 2015-05-08 11:20:05 följande:

Förlåt, jag medande förstås med anhörig!

Jag är nog för trött efter nattarbetet! Det var rätt från början.. Lycka till och God natt! :)
  • Aspie

Jag har varit inlagd på BUP-kliniker i olika städer (i olika län) och det har aldrig varit en anhörig någonstans, förutom när de har kommit på besök. Obestämd

• lillekatt
    mamadoh2014 skrev 2015-05-08 10:17:55 följande:

Hej. Första gången jag använder detta forum. Det är med anledning att jag söker hjälp åt en anhörig. Hennes dotter är 16år & har väldigt dålig psykisk hälsa. Hon skiter i skolan, ljuger, självskadebeteende, överviktig & äter för att straffa sig, sorg, tvångstankar, deprimerad, ångest, socialfobi, ensamvarg, paranoid & hör röster.

Hon har kontakt med Bup & soc. Det har varit snack om att lägga in henne men eftersom det verkligen inte finns möjligheter för hennes ensamstående mamma att läggas in med henne så skiter de fullständigt i allt.

Finns det inget sätt att hon får läggas in utan anhöring? Situationen blir bara värre hela tiden.

Om nu situationen är såpass ohållbar och det absolut inte går att lägga in henne utan anhörig så kanske hennes mamma får försöka ordna så att hon får följa med ändå. Hur lång tid är det frågan om? 
  • mamadoh2014

Hon är nyförlöst och har 3 andra barn. Sen ont i kropp efter graviditeten & bråck, så hon kan knappt röra sig. Bl.a Därför det är svårt o få det att funka. :/

• Madraykin

Vi vet ju inte anledningarna till varför soc vill att flickan ska läggas in med anhörig. Men klart det finns HVB-hem (hem för vård och boende) där flickan kan skrivas in själv, även familjehem. 

• lillekatt
    mamadoh2014 skrev 2015-05-08 17:38:06 följande:

Hon är nyförlöst och har 3 andra barn. Sen ont i kropp efter graviditeten & bråck, så hon kan knappt röra sig. Bl.a Därför det är svårt o få det att funka. :/

Kan inte pappan till henne följa med eller pappan till de andra barnen ha hand om dem så länge?
  • buggi

Har aldrig hört talas om att lägga in tillsammans med förälder i den åldern. om det inte är för att titta specifikt på hur föräldrar/barn-interaktionen fungerar. Och då brukar det inte vara 16-åringar...

Svar på tråden Hjälp! Lägga in 16åring!?