• Inloggad och utloggad

Förskoleklass

Vi har en flicka som börjar förskoleklass i höst.

Jag och mamman har helt olika uppfattning om hur hon ska tas till skolan.

Jag anser det givet att någon av oss följer med henne till skolan eller fritids på morgonen.

Hennes mamma är arbetslös, men anser däremot att vår andra dotter som är 11 år tar med henne på morgonen när hon går till skolan, då de kommer gå i samma skola.

Vi bor i ett samhälle med drygt 3000 invånare. Det är drygt en km till skolan, och man måste gå över två övergångställen.

Vad anser ni? Är det bara jag som är överbeskyddande?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förskoleklass
  • Milleman

Till en början tycker jag att förälder ska gå med.

Hur duktig en 11-åring än är så kan hen inte ha ensamt ansvar för en 6-åring. Kan hen hindra småsyskonet från att gå ut i vägen osv? Vilket ansvar att ha.

Nä, första året hade jag följt, minst!!

• Ragnar

Tycker det beror på hur 6-åringen är. Barn är ju väldigt olika. En del är tex. impulsiva och andra väldigt pålitliga och ansvarstagande. Andra kanske helt enkelt är rädda för att gå själva.
    Mitt äldsta barn fick vi följa till skolan först året. Han vågade helt enkelt inte gå själv och vågade inte gå in i skolan själv när han väl kom dit. Vi följde honom även under den mörka delen av året, så länge det var mörkt på morgonen, tills han var närmare 8 år. När det varit snöstorm eller liknande har han givetvis inte heller gått själv.
    Andra barnet, som börjar skolan i höst, kommer klara det fint att gå med storebror. Hon hade även klarat av att gå själv och är ibland sur för att hon inte får gå hem själv från dagis. Vi kommer givetvis att följa henne första dagarna, om hon vill. Hon är självständig och blir stolt av att klara av saker själv. I motsatts till sin bror som är ängsligare och behöver mer stöd från mamma och pappa i nya situationer.
    Vi bor i en by med strax över 2000 invånare, har ca. 800 meter till skolan och de behöver gå över en gata på vägen. Tycker det verkar som att det flesta barn här tar sig själv till skolan, även de yngsta. Hade vi bott långt från skolan eller tex. i en storstad hade de nog inte gått själv så tidigt. Men en av fördelarna som jag ser med att bo på mindre orter och ha nära till skolan är att de kan göra det.

• Vegetarian1

Man kan inte lägga ett sådant ansvar på en 11-åring.

• Litet My

Beror helt på hur barnen är i sättet.

• cosinus

Jag hade aldrig krävt av min 11-åring att de ska ta ansvar för småsyskonet på det sättet. Min 11-åring vill gå/cykla/åka buss med kompisar, inte ha småsyskon i släptåg.

Om de däremot vill är det en annan sak. Bor i stad på ca 70 000 inv, relativt centralt och mina har 2 km till skolan. Någea vägar att korsa och 9 och 7 åringen får gå eller cykla ihop om de vill. Men det är inget krav och vill inte den äldre tar jag självklart den yngre.

• Fenna

Vår sexåring började gå själv till skolan efter någon månad. Det gör i princip alla barn här där vi bor. Han måste gå över två gator.

• Vinterankan

Jag tycker det är bra för barnen att lära sig att ta sig till skolan själva så snabbt som möjligt och att en elvaåring och en sexåring absolut kan gå tillsammans. Men samtidigt om mamman ändå är arbetslös så lär hon ju ha gott om tid att följa med själv också.

Jag tycker ni ska fråga barnen. Det är mycket möjligt att sexåringen vill ha sällskap av en vuxen och då tycker jag också att hon bör få det.

• Vegetarian1
    Fenna skrev 2015-05-06 22:31:40 följande:

Vår sexåring började gå själv till skolan efter någon månad. Det gör i princip alla barn här där vi bor. Han måste gå över två gator.

Med tanke på att alla skolbarn är skolans ansvar på väg till skolan, i skolan, samt från skolan till hemmet, så har vissa skolor regeln att skolbarnen får börja gå själva sista året i lågstadiet.
  • sextiotalist

Jag tyckte inte alternativen är bra.
    Första tiden en förälder, att lägga ansvaret på 11-åringen är fel. Självklart kan de ha sällskap när det fungerar.
    Men lägg inte ansvaret på det äldre syskonet, ansvaret är hos er föräldrar

• hammarhajen

En stor fördel med att följa och hämta är att man får träffa personal och andra barn i klassen. Ni får lättare en uppfattning om hur dagen varit, hur stämningen bland barnen är osv och får kanske enklare att prata om skolan hemma och engagera er på ett sätt som dottern märker. 

Dessutom måste ni fylla på med extrakläder, kolla av att regnkläderna ser OK ut, hämta teckningar och annat från hyllan och hjälpa ert barn att organisera kläder och annat så att hon klarar sig självständigt på dagarna. En 11-åring tänker sällan på att räkna antalet extrastrumpor.

Hur ni än väljer att göra skulle i alla fall jag vilja följa och hämta några gånger i veckan i alla fall, en sexåring är så liten att föräldrarna måste hjälpa till med kontakten med skolan och organisationen runt ägodelar. 

• Nayaa

Vegetarian1: Varför skulle barnen vara skolans ansvar på väg till skolan?

Svar på tråden Förskoleklass