• viiiooo

Kronisk urtikaria

Hej!

Det är så att jag haft kronisk urtikaria i exakt 4 år nu. Det tär så innerligt att jag har blivit sjukskriven. Jag har blivit deprimerad av det här. Man orkar knappt gå upp längre. Alla provsvaren är bra men Jag har helicobacter. Min hudläkare säger att det är på grund av det. Men jag tagit 3 antibitoika kurer på loppet av ett halvår nu men det verkar inte ta på mig. Jag har gjort gastroskopi men allt va bra där och dom gjorde en odling på helicobacter. Den va känslig mot omeprazol och flagyl som precis jag har ätit men ändå får jag ut samma kur efter det. Märkligt.Vet inte riktigt vart man ska ta vägen vill bara kunna leva ett normalt liv. Jag får mina utslag på nätterna, det bränner och kliar och man ser ut som hej kom och hjälp överallt.

• Svar på tråden Kronisk urtikaria
  • Allergiexperten

Hej!
    Ofta vet man inte vad kronisk urtikaria beror på. Men vissa saker kan förvärra symtomen och det kan vara mediciner, exempelvis värk- och febernedsättande medicin. Även värme eller kyla, tryck på huden och starkt ljus kan utlösa urtikarian. Stress och vissa konserveringsämnen likaså. Även blåbär, lingon och tranbär som innehåller naturliga konserveringsämnen och kan ge symtom.
    Medicinering med antihistamin kan dämpa symtomen. Fråga på apoteket efter detta.
    Prata med din läkare om medicineringen som ordinerats. Det är viktigt att förstå varför man ordinerats behandling.
    vänliga hälsningar Anitha

• viiiooo

Hej! Jo jag förstår men i nu läget känns det som att jag nästan vet mer om kronisk urtikaria än läkarna. Dom vet inte vad dom ska göra. Vi har provat allt. Nu är jag anti histamin resistent så jag kan bara ta tavegyl mot klådan. Det enda jag vet är att jag får utav tryck eller påfrestning sykiskt och fysiskt. Det här ett lidande för mig. Jag kan inye koncentrera när jag jobbar på grund av det här. Och jag ser för jäkligt bland folk.

Det enda alternativet jag har att föreslå min hudläkare är xolair injektion som jag har hört att det ska vara effektivt. Det ska nästan ta bort allt. Har ni hört om det?

Svar på tråden Kronisk urtikaria