Flickan och kråkan skrev 2015-05-05 13:49:13 följande:
Lugnt och fint.
tack
jag har panikmejlat skolan, och de svarade att inskolningen ska börja i augusti. barnen har hittils aldrig varit på skolan.
Flickan och kråkan skrev 2015-05-05 13:49:13 följande:
De har haft ett par "skolbarns-träffar", men då finns ingen koppling till skolorna utan 6-åringar från olika förskolor träffas. Vi ska på ett föräldramöte den 11:e maj och sedan ska barnen till skolan för att träffa blivande klasskamrater, lärare etc. den 30:e.
När min äldsta skulle börja i förskoleklass så bodde vi på annan ort och en helt annan organisation. Under våren sista förskoleåret så träffades de i sina blivande klasser flera gånger. Deras blivande pedagoger gjorde saker med sin blivande klass under ett par timmar ett par gånger. De var och åt i bamba etc.
väldigt fina inskolningar, långt i förväg.
Penida skrev 2015-05-05 16:10:47 följande:
Har ett barn som nu går i förskoleklass och ett som har gått och går nu i ettan. Här var det lite som Flickan och kråkan beskriver, sista halvåret på förskolan ägnades delvis åt att besöka skolan för att lära känna miljön, verksamheten, personalen osv. De åt där och hade gympa, lekte på skolgården och var med förskoleklassen som då var på olika aktiviteter och träffade sin klass (båda våra hade med sig bästa vännerna från förskolan) och sina två framtida lärare för olika aktiviteter med mera. Om jag minns rätt tillbringade de några timmar varje vecka där det sista halvåret. Våra barn kände sig hemma när de väl skulle börja och det säkert mycket på grund av det. I maj, tror jag det var, hade vi en möte eller vad man ska kalla det där föräldrar och barn och lärare i respektive klass träffades och gick igenom olika saker inför starten. Någon inskolning likt den i förskolan hade vi alltså inte om det var något liknade du tänkte på, jag vet dock att en del föräldrar stannade med sina barn de första dagarna och det bör väl vara okej överallt om barnet inte känner sig riktigt redo kan jag tycka.
vilken fin inskolning!
Duckan skrev 2015-05-05 16:18:26 följande:
Här är det så många skolor och barnen sprids åt olika håll i nollan så fsk skulle inte klara av att göra detsamma här i stan.
ja, "här i stan" är det likadant som hos er, av samma anledningen antagligen.