• Anonym (Sgi)

Skydd av SGI?

Hejsan

Jag studerar just nu en kurs med studiemedel heltid från mars-juni och har därefter sommaruppehåll. Sedan studerar jag från augusti- november. Är mitt SGI skyddat under sommaren? Innan och efter perioden var jag sjukskriven/jobbade och i november börjar jag jobba igen (samma jobb hela tiden). Spelar det någon roll om jag är inskriven på ett program eller löser enstaka kurser, om man studerar precis innan sommaren och precis efteråt när terminstiden startar? Är mitt SGI alltså skuddat under sommaren om jag studerar precis innan och precis efteråt, men bara läser enstaka kurser?

Med vänlig hälsning,

• Svar på tråden Skydd av SGI?
  • Försäkringskassan

Hej,
    Din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) är skyddad för de perioder du har rätt till studiestöd från CSN av någon sort; endast bidragsdelen eller både bidrag och lån.

SGI-skyddet gäller också under ferietid emellan studieperioder om du har fått beviljat studiestöd för hösten redan nu.

Läs gärna mer i vår vägledning, sidan 216 och framåt: 
     http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/2bc02dfd-50a2-45b2-9fe1-8c47a89d3e59/vagledning-2004-05.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar
    Sune, handläggare

• Anonym (Sgi)

Min fråga var mer om jag läser en kurs mars-juni och sedan direkt efter sommaruoppehåller läser aug-nov, allt med csn medel. Är mitt SGI då skyddat under sommaren?

• Försäkringskassan

Hej!

Ja, om du har blivit beviljad studiemedel redan nu inför höstterminen, är din SGI skyddad under sommaren. Det gäller även om du läser kurser.

Hälsningar
    Jenny, handläggare

Svar på tråden Skydd av SGI?