• Anonym (Mamman)

Skydd av SGI

Hejsan!

Jag vet att SGI är skyddat under sommaruppehållet när man studerar, men nu har jag en väldigt specifik fråga.

Jag läser på ett program, men läser inte hela terminer pga mitt arbete eller föräldraledigheten.

Mellan mina studier (med studiestöd) är jag som sagt mammaledig + att jag var sjuk med sjukpenning några dagar.

Tex, jag var mammaledig mellan jan-mars och sedan studerar jag nu mars-juni. I höst börjar jag studera igen i augusti, men kommer vara mammaledig i oktober igen. Behöver jag skydda mitt SGI över sommaren? Jag förstår att jag inte behöver det om jag läser hela terminer, men nu gör jag som ni ser ovan avbrott i terminerna för föräldraledighet. Skyddas ändå mitt SGI?

Det är mycket viktigt att jag får 100 % korrekt svar på denna fråga då jag får olika svar från ert kundcenter hela tiden eftersom frågan verkar vara komplicerad. Får jag inte rätt svar mister jag mitt SGI.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Sara

• Svar på tråden Skydd av SGI
  • Försäkringskassan

Hej

Här på
    familjeliv.se kan vi bara informera generellt. Om du önskar specifikt svar måste en utredning och bedömning göras. I så fall får du kontakta oss på
    kundcenter på telefonnummer 0771-524 524.

Vi har öppet följande tider:
    Måndag - fredag 08.00-21.00
    Lördag 08.00-15.00
    Söndag 15.00-21.00

Generellt så får du behålla din SGI så länge du studerar och får studiestöd. Mer information om detta finns i vårt faktablad om SGI när man studierar:

https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/624f60db-89b2-42da-9938-ba5c40560564/4080_B_sjukpenninggrundande_inkomst_+studerar_15_04.pdf?MOD=AJPERES

Så här står det på s 221 i vägledningen om SGI: http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/2bc02dfd-50a2-45b2-9fe1-8c47a89d3e59/vagledning-2004-05.pdf?MOD=AJPERES

? Om en försäkrad sökt eller avser att söka utbildningsplats eller studiestöd

för höstterminen, får personen anses göra ett studieuppehåll mellan vår- och hösttermin. Detsamma gäller om personen redan fått ett antagningsbesked eller beviljats studiestöd för höstterminen.?

Det vill säga att SGI är vilande/skyddad under uppehållet och kan aktiveras igen när studierna avslutas/avbryts.

Hälsningar
    Hanna, handläggare

• Anonym (Mamman)

Min fråga var mer om jag läser en kurs mars-juni och sedan direkt efter sommaruoppehåller läser aug-nov, allt med csn medel. Är mitt SGI då skyddat under sommaren?

• Försäkringskassan

Hej!

Ja, om du har blivit beviljad studiemedel redan nu inför höstterminen, är din SGI skyddad under sommaren. Det gäller även om du läser kurser.

Hälsningar
    Jenny, handläggare

• Anonym (Mamman)

Alltså även om min kurs slutar i november? Jag kommer alltså inte läsa hela höstterminen.

• Försäkringskassan

Hej

Det gäller även om din kurs slutar i november under förutsättning att du har blivit beviljad studiemedel redan nu inför kursen i hösten . Det är viktigt att när kursen slutar i november att du fortsätter att skydda din SGI direkt, genom att påbörja föräldrapenning eller att anmäla dig på arbetsförmedlingen första dagen efter att studierna är avslutade.

Om du önskar specifikt svar måste en utredning och bedömning göras. I så fall får du kontakta oss på kundcenter på telefonnummer 0771-524 524.

Hälsningar
    Birger, handläggare

• Anonym (Mamman)

Tack för svar! Om jag ändå tar ut föräldrapenning i sommar, då jag alltså har sommarlov och inget csn, baseras det på mitt vilande SGI eller studietids SGI?

Mvh

• Försäkringskassan

Hej,

Din studie SGI ger dig rätt till ersättning när du avstår från arbete för att du själv är sjuk mer än 14 dagar eller när du måste stanna hemma och vårda sjukt barn.

När du ansöker om föräldrapenning  så kommer den att baseras på din vilande SGI eftersom den skyddas av att du studerar med studiemedel.

Hälsningar
    Carola, handläggare

Svar på tråden Skydd av SGI