• calkebratt

Kattköp

Hej, jag har kommit ganska långt i mina kattköpstänkarbanor och är nu inne på att jag vill köpa en Birma. Jag har hittat kattungar på blocket för 7500kr, är det ett normalt pris för rasen? Alla trådar jag hittat om det är ganska gamla och priserna förändras ju. Undrar även om det är något mer jag borde tänka på vid mitt Kattköp eftersom jag inte har köpt katt förut.

• Svar på tråden Kattköp
  • Birgitta02

Priset är ngt högt. Men.... de förändras ju över tiden.
    Katten ska vara veterinärbesiktigad. Den ska vara avmaskad och fått vaccinationsspruta. Den skall också vara försäkrad. Gärna dolda-fel-försäkrad. Den skall också vara minst 12 veckor gammal innan den skiljs från mamman.

Se till att din birma är SVERAK-registrerad. Då vet du att du fått en rasren katt. Det ser du på de papper du får med vid köpet. Om du köper raskatt så kolla via SVERAK att det är en godkänd uppfödare. De har även listor på avstängda uppfödare. Såna som inte är seriösa.

• Jsson

Äger själv en Birma hane på 6 år, underbar katt. Priset låter ganska normalt för en Birma med stamtavla. Tänk på att Birma katter är mycket sällskaps sjuka och funkar lite som en hund. Dock är de jätte snälla och man får göra vad man vill med dem (klippa klor, fixa tovor, borsta tänder) utan att de blir arga. Tänk på att kattens föräldrar ska vara hjärt scannade för HCM (hjärtsjukdom) det misstaget gjorde jag och min katt har tyvärr det. Lycka till!

• calkebratt

Hund hade jag när jag växte upp så det gör mig inget alls om beteendet är hundliknande. Tack för rådet om att kolla upp om föräldrarna har HCM. Är de lika busiga och vilda som kattungar som bondkatter? Eller är det väldigt individuellt?

• Majsan70

7500 är helt normalt för en Birma i dagsläget. En Birma unge är som vilken annan kattunge som helst, busig gosig och alldeles underbar.'
    Vad gäller hjärtscannade föräldrar så kan man inte förlita sig på det och det är inget krav som uppfödarna har på sig heller. En katt kan ju insjukna i HCM RCM precis när som helst oavsett om den är scannad eller inte. =(

Jag vet många uppfödare som har friscannat sina katter och ändå kommer sjukdomen. Däremot kan man kika runt lite för det brukar komma fram om en uppfödare har haft många katter med den åkomman. 

Jag är själv uppfödare av just Birma även om vi har lagt det hela på is just nu pga personliga skäl. 

Och sist men inte minst katten blir vad du gör den till!

• Birmafröken
    calkebratt skrev 2015-05-04 21:30:47 följande:

Hund hade jag när jag växte upp så det gör mig inget alls om beteendet är hundliknande. Tack för rådet om att kolla upp om föräldrarna har HCM. Är de lika busiga och vilda som kattungar som bondkatter? Eller är det väldigt individuellt?

Birmor är oftast medelaktiva "lagomkatter". Busiga och nyfikna som kattungar och lite lugnare som vuxna.

Ingen av mina Birmor har varit "klättra i gardiner och balansera på gardinstången"- galna, men de har varit smidigare och snabbare än mina  Ragdoll-katter.
Svar på tråden Kattköp