• pialotta

Tipsa mig om en semester i Europa som är något mer aktiv än vanlig charter

Min man och våra två barn, 5 och 8 år gamla nöjer sig gärna med en veckas charter. När jag menar charter tänker jag att man knappt lämnar hotellområdet på hela veckan. Jag blir galet rastlös av detta och nu önskar jag att vi kunde hitta en semester som passar oss alla.

Jag vill gärna se och uppleva det resmål jag åker till, samtidigt som jag uppskattar tryggheten med att åka med ett charterbolag. Jag gillar att bada(sandstrand) i havet och i poolen, men blir galen av en hel dag på stranden. Varken jag eller min man gillar när det är för varmt så max 25 grader för oss. Jag tycker om att se spännande byggnader, grottor, vandra osv men inte allt för avancerat.

Nu har jag lagt timmar och timmar på att leta efter en passande resa, men kommer ingen vart alls. Snälla, finns det någon som har ett tips att ge mig.

• Svar på tråden Tipsa mig om en semester i Europa som är något mer aktiv än vanlig charter
  • Ful Anka

Finns ju droppstensgrottor på Mallorca. Hyr en bil och besök dom en dag medans barnen har kul på Alcudia. Hur svårt kan det vara?

This is my life and I don't care
  • Leiben

Slovenien! Skittrevligt folk och fantastisk natur. Lagom litet och man kan få hav, berg och skog om man vill. 

• SofiK

Jag kan tipsa om Bulgarien. Men man bör nog inte åka dit mitt i sommaren om man inte vill ha varmare än 25 grader. Men nu vet jag ju inte när ni har tänkt er åka. Jag och min mm var där för två somrar sen och höll på att smälta bort i 30gradiga värmen, när vi var där i augusti. Men annars var det väldigt härligt. Just där vi var var det en liten by där man kunde shoppa och kolla på olika saker. (Deras gamla stad var fantastisk) och större stad 45 min bort och sen fanns även stranden hundra meter från hotellet.

De flesta resor vi har varit på har varit mycket "upptäcka" så jag kan tyvärr inte ge dig så mycket bra tips som är kombinerade.

• 93atjej

Får slå ett slag för madeira en ö som tillhör Portugal

hur fint som helst finns mycket natur vandringar museum grottor havsutflykter billig god mat och vin (70 kr för en 3 rätters med vin)

Du kan åka dit med charter och barnvänliga hotell finns men det är inte alls mycket turister.

Helt toppen enligt mig!

• mia maria

Åk charter då men skippa All Inclusivekonceptet!
    Jag är ett stort fan av Turkiet (fast där blir det ju lätt väldigt hett å andra sidan..) o min erfarenhet är att det finns massor att se o göra på de orter vi har varit på så vill man inte ligga på beachen sju dagar i sträck så finns det absolut annat att göra!

Mallorca är väl annars ett exempel på dit ni kan boka charter men där det finns mycket att uppleva? Vandra, hyr cykel eller bil o se er omkring, besök Palma osv osv.

Eller boka på egen hand o åk till tex Italien, franska Rivieran osv - finns hur mycket som helst att se o uppleva men samtidigt kombinera med sol o bad!

• Duckan

Säger också Mallorca. Buss/taxi/hyrbil/haka på arrangerade utflykter. Pool och strand finns.

• pialotta

Hej!

Tack för era tips! Tog kontakt med flera resebolag och alla tyckte Cypern så det fick det bli. Jag sparar dock  era förslag till nästa år resa.

• mia maria
    pialotta skrev 2015-05-06 22:59:22 följande:

Hej!

Tack för era tips! Tog kontakt med flera resebolag och alla tyckte Cypern så det fick det bli. Jag sparar dock  era förslag till nästa år resa.

Trevlig resa!
Svar på tråden Tipsa mig om en semester i Europa som är något mer aktiv än vanlig charter