• irissiri

Tillåtet byta namn på barn under tre månader? Skatteverkets regler?

Hej!

Vi har skickat in papper till Skatteverket avseende anmälan om namn till vår son, 5 veckor gammal. Nu har vi ändrat oss och önska byta ut förnamnet men behålla övriga namn. Är det tillåtet? Hur gpr man tillväga?

• Svar på tråden Tillåtet byta namn på barn under tre månader? Skatteverkets regler?
  • irissiri

Informations finns ej där... Visst kan jag vänta och ringa dem på måndag mwn för att slippa stressa hela hemgenundrar jag om någon varit med om detta tidigare och vet svaret?

• Anonym (Namn)

Det enda som står i lagen är att namnet ska anmälas inom 3 månader. Mitt förslag är att ni ringer till SKV och berättar det nya namnet alt. skickar in en ny blankett. I andra fall får ni efteråt ändra barnets namn, enda kravet är att minst ett av förnamnen behålls. I övrigt kan man ändra, stryka eller lägga till namn.

• Miracle2015

Det ska inte vara några problem att byta. Man får byta namn en gång kostnadsfritt. Fler gånger kostar pengar. Skriv ut en namnändringsblankett från Skatteverket. Thats it! Lycka till

• Zadre

Min bror hade sitt nuvarande andranamn i runt ett halvår, sen ändrade mina föräldrar det till ett av hans andra namn. Funkade utmärkt då (1985) iallafall.

Svar på tråden Tillåtet byta namn på barn under tre månader? Skatteverkets regler?