• ajax

Är hon dräkig?

Min hona låg på sängen utsträckt igår och hennes spenaar syntes så tydligt att jag blev konfunderad. Dom har varit jättesvåra att se förut och nu var dom mycket större o syntes så tydliga, tjockare lixom
    Men dom är ej rosa utan vita och hon är absolut inte tjock snarare tvärtom.

Nån som har erfarenhet?Vad tror ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-03 21:46
    Vänligen men bestämt: Jag vill inte ha några debatter om att det är fel med avel. Jag är djurvän till 100%och vet vad jag gör! Ingen ev kattunge skal överges eller ges bort gratis till oansvarig främling. Vill bara ha svar på min fråga i ts. Tack

• Svar på tråden Är hon dräkig?
  • Birmafröken

Finns det någon konkret möjlighet/risk att hon är dräktig, dvs har hon haft kontakt och parat sig med en fertil hankatt? När, i så fall?

• ajax
    Birmafröken skrev 2015-05-01 23:03:47 följande:
    Finns det någon konkret möjlighet/risk att hon är dräktig, dvs har hon haft kontakt och parat sig med en fertil hankatt? När, i så fall?
    Jag tror att hon löpte för 3-4 v sedan. utekatt så jag har ju ingen aning. De flesta kastrerar ju sina hankatter eller nästan alla. så risken borde väl inte vara så stor
  • Birmafröken
    ajax skrev 2015-05-01 23:21:25 följande:
    Jag tror att hon löpte för 3-4 v sedan. utekatt så jag har ju ingen aning. De flesta kastrerar ju sina hankatter eller nästan alla. så risken borde väl inte vara så stor
    Ja som tur är kastrerar de flesta sina utekatter! Man skulle önska att alla var lika ansvarsfulla, såväl hankattsägare som honkattsägare..

Som svar på din fråga kan jag bidra med en länk om vad som händer dag för dag under en dräktighet: http://www.sibirisk-katt.se/draktighet.htm

Om din honkatt mot all förmodan haft turen att undgå dräktighet den här gången, kastrera omgående!!
  • ajax

Nej! Jag vill ha en kull kattungar först! Har en stor gård på landet och 3 vänner som står i kö och vill ha kattunge.om inte jag vill behålla dem själv

• ajax

ja, suck till de som är oansvariga kattägare och låter sina katter få ungar utan att ta hand om dem eller bry sig om var de hamnar. Även till de som köper raskatter som ska plågas i utställningsbås.

• Birmafröken

Du blandar ihop saker märker jag.

Du har bl.a. valt att låta din honkatt:

- Para sig med X antal okända fertila lösspringande hankatter med för dig okänt temperament, med okänd hälsostatus när det gäller smittor, med okänd blodgrupp (vilket gör att du inte vet om kattungarna kommer att dö p.g..a. blodgruppskrock när de diar sin mamma) och du vet inte heller vilka ärftliga genetiska sjukdomar och defekter kattungarna riskerar att ärva.

Du har även valt att låta din honkatt ge upphov till fler huskatter, vilket är fullkomligt förkastligt och ansvarslöst med tanke på hur mycket lidande det enorma huskattöverskottet innebär för enskilda katter.

De enda som bär ansvar för huskattöverskottet och huskatters medföljande låga status är huskattägare som du själv som "vill ta en kull". Denna kull säljs kanske till folk du litar på, men deras ungar då? Och ungarnas ungars ungar? För de du säljer till vill väl också "ta en kull"?

Du valde att blanda in raskatter i diskussionen (p.g.a. att jag har en Birma på min bild kanske), och jag har faktiskt inte bara en utan fyra raskatter med stamtavla(Ragdoll, Birma och 2 Norska skogkatter). Precis som de allra flesta raskatter är samtliga kastrerade och har aldrig vare sig använts i avel eller varit på utställning.

• viseversa
    Birmafröken skrev 2015-05-02 11:55:29 följande:

Du blandar ihop saker märker jag.

Du har bl.a. valt att låta din honkatt:

- Para sig med X antal okända fertila lösspringande hankatter med för dig okänt temperament, med okänd hälsostatus när det gäller smittor, med okänd blodgrupp (vilket gör att du inte vet om kattungarna kommer att dö p.g..a. blodgruppskrock när de diar sin mamma) och du vet inte heller vilka ärftliga genetiska sjukdomar och defekter kattungarna riskerar att ärva.

Du har även valt att låta din honkatt ge upphov till fler huskatter, vilket är fullkomligt förkastligt och ansvarslöst med tanke på hur mycket lidande det enorma huskattöverskottet innebär för enskilda katter.

De enda som bär ansvar för huskattöverskottet och huskatters medföljande låga status är huskattägare som du själv som "vill ta en kull". Denna kull säljs kanske till folk du litar på, men deras ungar då? Och ungarnas ungars ungar? För de du säljer till vill väl också "ta en kull"?

Du valde att blanda in raskatter i diskussionen (p.g.a. att jag har en Birma på min bild kanske), och jag har faktiskt inte bara en utan fyra raskatter med stamtavla(Ragdoll, Birma och 2 Norska skogkatter). Precis som de allra flesta raskatter är samtliga kastrerade och har aldrig vare sig använts i avel eller varit på utställning.

Ja herregud HUR överlever alla huskatten här i Sverige och utomlands när dom får para sig utan koll. Har haft TVÅ huskatter och skulle utan tvekan välja huskatt igen om vi skulle skaffa en katt igen.
  • Birmafröken
    viseversa skrev 2015-05-02 12:22:44 följande:
    Ja herregud HUR överlever alla huskatten här i Sverige och utomlands när dom får para sig utan koll. Har haft TVÅ huskatter och skulle utan tvekan välja huskatt igen om vi skulle skaffa en katt igen.
    Det är ingen här som tycker illa om huskatter! Jag älskar huskatter och de huskatter jag haft har varit mig precis lika kär som mina nuvarande raskatter är. 

Det är just därför jag blir oerhört illa till mods när folk av ren ignorans gör allt de kan för att huskatter ska behålla den låga status de har genom att medverka till det befintliga huskattöverskottet.

Grejen är inte att huskatter överlever i det här landet. Grejen är att många inte gör det och får utstå en hel del lidande och svält innan de faktiskt dör.
  • ajax
    Birmafröken skrev 2015-05-02 12:37:03 följande:
    Det är ingen här som tycker illa om huskatter! Jag älskar huskatter och de huskatter jag haft har varit mig precis lika kär som mina nuvarande raskatter är. 

Det är just därför jag blir oerhört illa till mods när folk av ren ignorans gör allt de kan för att huskatter ska behålla den låga status de har genom att medverka till det befintliga huskattöverskottet.

Grejen är inte att huskatter överlever i det här landet. Grejen är att många inte gör det och får utstå en hel del lidande och svält innan de faktiskt dör.
    Men spänn av! Jag är djurvän i själ och hjärta och skulle aldrig avla kattungar om jag inte visste att jag kunde ge dem ett bra liv. har 3 djurkära vänner som vill stå i kö och själv vill jag behålla minst 2 ungar om det blir några.

Personligen tycker jag det är mer ansvarslöst att väjla att köpa raskatt o även avla med dessa framför huskatt om det finns så stort överskott på huskatter.
    Som att adoptera ett barn och välja bort de fulaste barnen med låga betyg och istället ta de vackraste med högst status betyg. Stamtavla på stackars katter, nä fy!
Svar på tråden Är hon dräkig?