Jag tillhör dem som tycker åren som småbarnsförälder är så lätta.
Hemligheten tror jag ligger i att alltid ha roligt, inte sätta press på sig. Jag tävlar inte om att vara den perfekta föräldern, ha det perfekta hemmet o.s.v. Jag är jag, på gott och ont. En fördel är också att vi är egenföretagare, och vana vid ansvar och långa dagar.
Jag sätter tid på saker jag tycker är roligt, inte på trista saker som ofta anses som måsten. Städning och hushållsarbete har låg prioritet, symaskinen har aldrig blivit använd, men mycket tid sätts på att göra saker tillsammans hela familjen. Vi har i princip aldrig barnvakt, barnen hänger med på allt vi gör. Vi har 3 barn under 6 år och vi reser ofta, vi shoppar, fikar, gör utflykter, går på loppisar, renoverar och inreder och bygger, äter ofta ute osv ja helt enkelt har roligt.
Diskbänken må vara full, likaså diskmaskin och tvättkorgarna, gräset är oklippt, väskor ouppackade, och vi kan ändå dra iväg på något kul, i vårt hem finns inga måsten, sånt görs när man har tid och lust. Att skippa alla "måsten" gör mig pigg och glad, och gör att jag kan njuta av småbarnstiden.
Så mitt tips är sänk kraven på dig själv, slappna av, fundera inte på vad andra tycker du bör göra, fundera på vad du vill, vad som är viktigt för dig, hurdan förälder du vill vara, hur du vill ditt barn skall minnas sin barndom.
Överlag har många trötta föräldrar orimliga krav på sig själv, kanske är det så också för dig?