• Anonym (Problem)

Hur gör man för att få det att fungera?

Hej,

Vi är en familj med mamma, pappa och tre barn i varierande åldrar. 3, 11 och 14 år gamla. I vårt hem lever vi som en kärnfamilj och gör ingen skillnad på någon. Jag har de två äldre barnen och sambon det yngre. Vi alla fem stormtrivs i våran mer eller mindre perfekta familj. Alla älska alla och barnen är som helsyskon.

Mina barns andra förälder har helt godkänt konceptet. Samarbetet fungerar därför bra på det planet. Om ex jag eller sambon åker med ett att mina barn till tandläkaren eller fotbollsträningen spelar ingen roll.

Den andra föräldern till sambons barn är dock inte medgörlig. Det är krig om jag ex hämtat på dagis. (En av oss åker då ena barnet slutar skolan samtidigt som dagisbarnet, och i samma biltur hämtas såklart båda barnen). Om jag haft med barnet i bilen, varit själv i lekparken, har barnet med i affären etc. blir det sura miner.
    Vi gör ingen stor sak av det, utan när barnet är hos oss lever vi som vi vill och vi VÄGRAR att göra skillnad på någon. ALLA barnen mår superbra av att vi är en riktig familj.

När det ställer till problem är då min sambo ibland jobbar på andra orter och kanske inte hinner hem i tid tills det är dags att hämta/lämna barnet. Om bytet ex ska ske kl.18 och sambon kommer hem kl. 18.30 så får barnet ABSOLUT INTE vara hemma hos oss med mig och sina bonussyskon. ALDRIG I LIVET. Sambon får lösa det bäst han vill, bara barnet INTE är ensam med mig! (trots att föräldern är väl medveten om barnet är ensam väldigt mycket med mig under våra veckor)
    Hittills har barnet varit så pass litet att det inte märkt så mycket av det. Men nu börjar det märkas och barnet börjar bli otryggt av att inte förstå. Barnet har ex blivit väldigt osäker på om det överhuvudtaget är "tillåtet" att ge mig en kram, eller leka med mig, sitta i mitt knä osv. Detta är mest tydligt när barnet kommer från den andra föräldern till oss. När det sedan släpper så är allt som vanligt igen.

Än så länge är barnet så "oförstört"... Det skär i mitt hjärta av att detta underbara barn ska förstöras. Barnet är ju så oskyldigt och har inte valt att ha skilda föräldrar.

Sambon har precis krigat om att barnet ska få följa med oss på vår familjesemester i sommar.

Tycker det är så himla tråkigt.... Det är bara barnet som drabbas i detta.

Har någon några bra tips?

• Svar på tråden Hur gör man för att få det att fungera?
  • Anonym (O)

Hur har barnet blivit medveten om detta?

• Ess

Samarbetssamtal kan va en början. För han man skaffat barn med någon så får man lita på och acceptera att hen sköter barnet på bästa vis under sin vecka. Likadant så måste man acceptera att den andra familjen har ett upplägg som passar dem bäst. 

Sen tycker jag att han ska skaffa ett umgängesavtal, för det är inte meningen att han ska behöva kriga för att få åka på semester med sitt barn. 
    Det kan va en bra ide att sätta svart på vitt att dom har vv, även hur skolloven kommer att delas upp, högtider osv.

• Iam

Om barnet är osäkert vid ex en kram kan du säga:

Vet du, det är ok om du inte vill krama mig, jag älskar dig ändå och kan krsma dig istället.

Då fråntar du barnet ansvaret för situationen men ger ändå barnet den närhet det vill ha.

Sen prata positivt om mamma och visa att mamma är ok. ( oavsett om det inte är så) Barnet kommer alltid älska mamma och om ni ger trygghet i den känslan kommer barnet känna trygghet med er.

Sen skulle jag se till att få avtal på umgänget. Det ska inte behöva bli strid om saker. I det avtalet kan även fastställas att du får hämta och lämna exempelvis.

Lycka till!

• Helle 85

Hur länge har ni levt på detta vis? För jag minns att min mans ex hade svårt i början med att jag hämtade men att det lugnade ner sig. Visserligen skedde ett samarbetssamtal också vilket var väldigt hjälpsamt så det kan vara en bra idé. Precis som tidigare skribenter kan ett sådant samtal ge både ett ordentligt avtal men även en diskussion kring hur man ska agera för att barnet ska må så bra som det går. Ibland kan man behöva hjälp av en utomstående för att se hela bilden. Sedan funderade jag på överlämningarna. Vi har nu efter några år ändrat så barnet lämnas och hämtas i skolan istället för hos en av föräldrarna. Det känns som om pressen på barnet (behöva lämna en förälder för en annan) har släppt samt att det blir inga diskussioner (som inte ska inbegripa barnet) kommer upp i en redan svår situation. Så ett alternativ kan ju vara att sköta överlämningarna på förskolan för att underlätta.

Svar på tråden Hur gör man för att få det att fungera?