• Taylor

Enkät angående mensvärk

1. Ni som har mensvärk i form av magont, hur många dagar (timmar?) innan mensen brukar den sätta igång? 

2. Har den tidpunkten förändrats genom åren eller alltid varit så?

3. Hur känns smärtan?

4. Hur stark är den på en skala mellan 1-10?

5. Har ni även andra mensbesvär förutom magont? 
  • Svar på tråden Enkät angående mensvärk
  • Anonym (Frivillig)
    Taylor skrev 2015-04-30 16:46:55 följande:
    1. Ni som har mensvärk i form av magont, hur många dagar (timmar?) innan mensen brukar den sätta igång? 

3. Hur känns smärtan?

1. Har nästan aldrig ont men ibland känner jag av det litegrann i någon timme innan.

2. Haft samma i 20 år.

3. Tja, som molvärk eller att det liksom svider i vaginan. (Haha, fint ord!)

4. 3-4 kanske.

5. Får ont i brösten hälften av gångerna i upp till en vecka innan mensen och får ofta huvudvärk 1-2 dagar innan.
  • Anonym (.)

1. Först kommer mensen, sedan värken. Det kan värka lite av och till under de första 3-4 dagarna.

2. Det har nog alltid varit så. Jag minns det som att det gjorde mer ont i tonåren, men egentligen handlar det nog om att jag har vant mig och lärt mig hur man står ut med smärtan (och hur man lindrar den).

3. Svårt att beskriva. Lite som kramp.

4. 1-4, uthärdligt men ibland känns det bäst att ändå ta en värktablett för att kunna slappna av och tänka på annat.

5. Lite ömma bröst veckan innan och sämre humör. Men framförallt blir jag trött och mycket svagare i musklerna under de första 1-3 dagarna. Jag har ett fysiskt jobb och försöker planera så att jag har mindre att göra dessa dagar.

• yodi

3. Hur känns smärtan?

1: det brukar börja göra ont ca 12 timmar innan den sätter igång.
    2: den har ändrats genom åren.
    3: intensiv
    4: det varierar men när det är som allra värst så 8
    5: ja
  • Anonym (Tjej)

3. Hur känns smärtan?

1. Brukar ha lite ont kvällen innan, lite spänt i magen sen kommer den oftast på natten eller tidigt på nästa morgon.

2. Jag har aldrig haft svåra besvär men innan jag började med p-piller kunde jag ha ont i flera dagar innan. Men detta var framför allt de första månaderna efter jag fått mens.

3. Lite som att man är "gasig" i magen. Om man tänker sig att man måste fisa men inte kan :). Ibland kan det även kännas som att man måste kräka. (har aldrig gjort det dock).

4. 2

5. Att man blir lite mer irriterad på saker och mer lättstött.
Svar på tråden Enkät angående mensvärk