vilken näringsrik mat ge till 8 månaders
sonen tar ej gröt eller välling. vill bara ha bröstmjölk och plockmat som bröd och rån som inte innehåller nån näring.
Vad tusan kan jag ge honom. Han har ägg och mjölkallergi
sonen tar ej gröt eller välling. vill bara ha bröstmjölk och plockmat som bröd och rån som inte innehåller nån näring.
Vad tusan kan jag ge honom. Han har ägg och mjölkallergi
har testat många olika burkmats sorter och han får av våran mat men det fyller inte alls näringsbehovet
Jag kanske missföstår dig, men äter han burkmat och av er mat? För i så fall räcker det gott och väl tillsammans med amning. Amning/ersättning kan ju vara huvudsakliga födan hela första året. Tappar han i vikt? Vår äldsta (också mjölk/äggallergiker) åt typ en klämtub med frukt om dagen vid 8 månader plus amning och ersättning och jag har förstått att det inte är ovanligt att det är så. Alla är inte snabba med maten. Du kan ha leverpastej (Scan har en mjölkfri) eller mjölkfritt smör på brödet. Vi hade ibland i havregrädde i fruktpuren för lite extra fett. Avokado är väldigt nyttigt, många små gillar det mosat med banan i.
nä han vill inte ha nåt med sked. men kan ta lite potatisbitar, lax, banan och bröd med mjölkfritt smör.
Han vill ha stora bitar och trycker i sig men vill inte att hans bli mätt på macka och är orolig för kvävningsrisken.
ska testa havregrädden och avocado
nä han tappar inte i vikt för han äter nattetid( amning)
synd att han även vägrar flaska för har mjölkfri ersättning hemma.
Många faktorer som försvårar
Så länge du ammar så får han i sig den näring han behöver. Jag hade plockmat till min lille i den åldern. Potatisbitar, fiskbitar, ärtor, majs, köttbullebitarja allt man kunde lägga i bitar framför honom funkade.
Bönor som du småmosar lite så han inte sätter i halsen. Det har mina ungar älskat :)
Då skulle jag fortsätta med plockmat och inte insistera med skedmatning. Många bebisar vägrar ju att bli matade och då är det inte så mycket att göra åt det. Jag tror det finns en tråd om plockmat (BLW) här på FL och där kan man få många bra tips. Har du prövat ersättning i pipmugg? Men överlag tycker jag han petar i sig bra av lite av varje om han äter lax etc. Det är ju inga jättemängder de får i sig i den åldern och det är ju det som är tanken med BLW, att bebisen själv ska få styra och bekanta sig med maten. Min äldsta kunde inte hantera bitar alls under hela första året, men jag hoppas att lillebror ( nu 2 månader) klarar det bättre för jag gillar verkligen plockmatskonceptet.
men järnet då?
Leverpastej är väldigt järnrikt. bönor/linser också. Även fisk innehåller järn, ja, väldigt många livsmedel faktiskt men i varierande mängd. Jag skulle inte alls oroa mig för järnet om jag var du! Det finns ju barn som i princip helammas upp till året och jag tror inte ens att de behöver järntillskott
burkbönor eller?
Har testat pipmugg och gick inte heller.
Nåt vitamin eller mineral tillskott man kan ge?
burkbönor eller?
Blodpudding.
burkbönor eller?
tack alla