• Anna 82

Gudö Förskola

Vi håller på och flyttar i till Gudö i Vendelsö (Haninge kommun) och ska sätta våran flicka född 2014 i kö till förskolan. Vi funderar på Gudö förskola men har hört mycket negativt om den från flertal föräldrar. Den är ganska så nybyggd och det ska tydligen vara mycket hög personalomsättning med många vikarier och barngrupper som ofta splittras mm. Det är vårt första barn och vi har ingen erfarenhet av förskolor eller hur det fungerar. Är detta vanligt och något man ska räkna med vilken förskola men än väljer eller ska man satsa på en annan förskola?  Finns det någon som vet hur det brukar vara och vad är bäst för barnen? Kanske någon som vet en bra förskola nära Gudö annars?

• Svar på tråden Gudö Förskola
  • Kasperina

Jag vet inte hur det är i Gudö, men bor i området så jag kan lämna en lista på andra förskolor i närheten.

Närmast är Mullebo i Lötkärr. Ett föräldrakooperativ med I Ur och Skur pedagogik. Superbra pedagoger och ett toppenställe för barnen, men det har stormat rejält i kooperativet det senaste året.

Talgoxen ligger också i Lötkärr och har bra rykte.

Vendelsö Gård ligger i Vendelsö gård och har också bra rykte.

Vendelsö Hage ligger nära Vendelsö Gård och drivs av pysslingen. Långa köer.

I Vendelsö nära Sågen ligger Skeppet (Skepparvägen) som är jättebra! Relativt nya lokaler och mestadels bra pedagoger.

På andra sidan Hagaskolan ligger Anden. Jag har ingen egen erfarenhet men har hört att det är bra. För fem år sen hade de problem med lokalerna, men vad jag förstår är det löst nu.

• Anna 82

Tack snälla för alla tips.
    Hur fungerar det i övrigt på förskolorna?
    Är det vanligt att barngrupperna splittas en gång om året och är det vanligt att en barngrupp kan ha upp mot 10 olika pedagoger på ett år.

• Kasperina
    Anna 82 skrev 2015-04-27 23:58:53 följande:

Tack snälla för alla tips.
    Hur fungerar det i övrigt på förskolorna?
    Är det vanligt att barngrupperna splittas en gång om året och är det vanligt att en barngrupp kan ha upp mot 10 olika pedagoger på ett år.

Det är tyvärr rätt vanligt att barngrupperna splittras en gång/år när man ska stuva om för at få ordning på dem som gått vidare till skolan och nya som kommer in.
    På Mullebo hålls alla barn i samma ålder ihop, men oftast är grupperna åldersintegrerade så de splittras ju ändå. På Skeppet var det hela havet stormar varje år, men man höll ihop kompisgäng. På båda ställena har det varit hyfsat låg personalomsättning 
Svar på tråden Gudö Förskola