Skaffa en till katt
Hej! Jag hade lite problem med min katt Mimmi i början när jag hade fått henne och skrev några trådar här, då fick jag tipset om att skaffa en till katt som sällskap till henne. Men jag har lite funderingar runt det här.
Jag bor just nu i en liten etta, är oftast inte borta från henne längre än 5-6 timmar om dagen och har heller inga problem med henne längre. Har inga problem med att skaffa en till katt men känner att det kan bli lite för trångt i lägenheten, men om detta skulle påverka Mimmi positivt och ge henne sällskap så är jag självklart villig att göra detta.
Dock så tycker jag inte att hon verkar ensam, är det då fortfarande värt att skaffa en till katt eller kan det bara skapa problem med att hon känner sig hotad etc.?
Hemmet hon bodde på innan hade katter som hon verkade trivas med (det var hunden hon var rädd för). Gör detta det lättare att introducera en katt för henne eller är som att börja om nu när hon har nytt hem?
Vilket är bäst, en kattunge eller en ungkatt/vuxen katt som är van vid andra katter?
Hon är steriliserad och om detta gör någon skillnad. Har läst på litegran men vill höra ERA upplevelser kring detta. Läste oxå att man bör separera katterna till en början, något jag inte kan göra iochmed att jag bor i en etta som sagt. Kan man lösa detta på något annat sätt?
Vill inte ta mig ann en katt och sen tvingas ge bort den för att det inte funkar.
Ge mig alla tips ni har! Tack på förhand :)