• kattägaren

Katthona löper igen, 10 dagar efter kull

Tjena!
    Min katthona fick en liten kull på tre små sötnosar för 10 dagar sen. Och hon smet ut nu ikväll och blev påhoppad av en hankatt (en ganska ful en till råga på allt Obestämd) och parning skedde. Är detta ett problem för de kattungar som hon har fått? Vad bör jag göra? Finns det en risk att det kommer bli nya ungar? Rynkar på näsan

Till er nyfikna - Kattungarna är redan borttingade. Två ska till mina systrar och den tredje behåller jag själv. Dom ska vaccineras och avmaskas nästa vecka, och kommer få ett bra hem med mycket kärlek och en fin omgivning.  

• Svar på tråden Katthona löper igen, 10 dagar efter kull
  • Majsan70

Vaccineras och avmaskas redan nästa vecka? Det var snabba ryck. Vaccination sker normalt inte före 8 veckors ålder och sen vidare igen vid 12 veckor. 
    Problem lär det bli för katthonan som redan nu tär på sin kropp efter genomgången dräktighet och digivande och passande av ungarna. 

• kattägaren

Ehe, det är ganska sent, är lite trött i huvudet efter jobb och så, biten "nästa vecka" ska inte vara med alls. Däremot så kommer dom att avmaskas och vaccineras innan flytt.

Ja, jag får se till så att hon inte smiter ut igen, och hålla koll på henne. Jag har bunkrat upp med mjölkersättning och sådant ifall mjölkproduktionen inte kom igång eller om de små liven behövde stödmatas. Får ta henne till vet. om saker och ting förändras.

• Jasmin Karlsson

Det finns risk att hon blir dräktig igen. Ett alternativ är att kastrera henne nu så att hon inte ska behöva gå dräktig direkt igen.

• kattägaren
    Jasmin Karlsson skrev 2015-04-28 12:27:00 följande:

Det finns risk att hon blir dräktig igen. Ett alternativ är att kastrera henne nu så att hon inte ska behöva gå dräktig direkt igen.

Ja, det hade varit ett alternativ, men det kan vara dumt att kastrera henne innan kattungarna har slutat dia, är nog inte så populärt att ha sex små ungar som trampar runt på ärret. Obestämd

Jag ska höra med vet. och se vad som sägs. Tack för svaret iaf. :)
  • IceJossan

Troligtvis blir katten dräktig igen nu, och det är verkligen inte bra för hennes nuvarande kull. Det är mycket stor risk att hon stöter bort ungarna fullkomligt när det närmar sig förlossning igen, och då går de äldre ungarna miste om väldigt mycket livsnödvändig uppfostran av sin mor. Honan kan ta stor skada av att få två kullar på så kort tid, och de nya ungarna kan födas undernärda och ha svårt att klara sig första tiden. Du får vara beredd med stödmatning då.

Rådgör med ett par veterinärer om hur du ska göra. Kastrering vore klart bäst, men frågan är hur man går tillväga med ungarna då. Blir det stödmatning under tiden? Ska hon ha kroppsstrumpa så att ungarna inte kommer åt såret? Ska hon ha smärtstillande - kan man ge det till digivande hona? Osv.

• kattägaren
    IceJossan skrev 2015-04-29 11:10:55 följande:

Troligtvis blir katten dräktig igen nu, och det är verkligen inte bra för hennes nuvarande kull. Det är mycket stor risk att hon stöter bort ungarna fullkomligt när det närmar sig förlossning igen, och då går de äldre ungarna miste om väldigt mycket livsnödvändig uppfostran av sin mor. Honan kan ta stor skada av att få två kullar på så kort tid, och de nya ungarna kan födas undernärda och ha svårt att klara sig första tiden. Du får vara beredd med stödmatning då.

Rådgör med ett par veterinärer om hur du ska göra. Kastrering vore klart bäst, men frågan är hur man går tillväga med ungarna då. Blir det stödmatning under tiden? Ska hon ha kroppsstrumpa så att ungarna inte kommer åt såret? Ska hon ha smärtstillande - kan man ge det till digivande hona? Osv.

Frågorna är många, och svårt att veta hur det ska gå. Men jag är väl förbered med mjölkersättning om det skulle krävas. 

Men eftersom detta bara hände en gång och jag är osäker att dom hann till skott s.a.s, och som jag har förstått det, så är det inte alla gånger honan lyckas bli befruktad?  
  • Minniemousemommy

Om hon smet ut, hur vet du att hon blev våldtagen? Och om du såg det, varför avbröt du det inte? Finns det inte abort för katter? Eller dagen efter piller?

• Floffeen

finns piller för katten.
    vet en granne som gav det till sin katt som rymt innan kastrering.
    den fick dö födda  ungar (ungar vet jag inte men något åkte ut) .  efter 3 veckor.

• kattägaren
    Floffeen skrev 2015-04-29 14:48:30 följande:

finns piller för katten.
    den fick dö födda  ungar (ungar vet jag inte men något åkte ut) .  efter 3 veckor.

Jag såg det, och avbröt det, men vet inte om jag hann i tid. Katten är ganska snabb, och jag är ganska slö. :P
    Floffeen skrev 2015-04-29 14:48:30 följande:

finns piller för katten.

Hmm, ja, det kan jag ju leva med. 
    Jasmin Karlsson skrev 2015-04-29 18:55:10 följande:

Sätt henne annars på p-piller så snart som möjligt. Ring veterinär.

Får hämta ut piller i morgon åt henne ändå, hon låter som jag vet inte vad. 

• Donizetti

P-piller är ingen permanent lösning, ger juvertumörer vid längre tids användning. Om det inte är en raskatt utan en vanlig huskatt bör du kastrera henne så snart som möjligt. Men inte så länge ungarna diar. När hon kastrerats ger man det smärtstillande preparatet Metacam som även innehåller antibiotika. Det får ej ges till dräktiga eller digivande katter.

Nu har du dessbättre ägare till de små liven men en katthona är oerhört produktiv under sin levnad och många ungar blir det med tiden som blir svårt att hitta seriösa ägare till om det är en huskatt, därom vittnar alla katthemmen som varje år får ta hand om övergivna katter som ägarna tröttnat på. Jag äger själv fem stycken såna som ägarna tröttnat på och som kommit till mig i vuxen ålder.

Det är ur djurskydssynpunkt det vettigaste att kastrera sina katter. För vi kattfolk älskar ju våra pälsklingar och vill inte att framtida katter ska fara illa. Lycka till med de nya små liven.

• kattägaren
    Donizetti skrev 2015-04-29 20:34:37 följande:

P-piller är ingen permanent lösning, ger juvertumörer vid längre tids användning. Om det inte är en raskatt utan en vanlig huskatt bör du kastrera henne så snart som möjligt. Men inte så länge ungarna diar. När hon kastrerats ger man det smärtstillande preparatet Metacam som även innehåller antibiotika. Det får ej ges till dräktiga eller digivande katter.

Nu har du dessbättre ägare till de små liven men en katthona är oerhört produktiv under sin levnad och många ungar blir det med tiden som blir svårt att hitta seriösa ägare till om det är en huskatt, därom vittnar alla katthemmen som varje år får ta hand om övergivna katter som ägarna tröttnat på. Jag äger själv fem stycken såna som ägarna tröttnat på och som kommit till mig i vuxen ålder.

Det är ur djurskydssynpunkt det vettigaste att kastrera sina katter. För vi kattfolk älskar ju våra pälsklingar och vill inte att framtida katter ska fara illa. Lycka till med de nya små liven.

P-Piller är endast tills ungarna har slutat dia, sen är det kastrering som gäller! Hon är en norsk skogskatt med en liten gnutta bondkatt i sig. 

Ja, nej, detta är den sista kullen på henne som sagt. Ska flytta till en 2rok efter sommaren, så blir trångt med tre (kanske fyra... huh.) vuxna katter och kattungar :) 

Svar på tråden Katthona löper igen, 10 dagar efter kull