anonimus skrev 2015-04-26 16:16:03 följande:
Tack ändå!
Dottern är född i februari så det blir bara 2 månader skillnad med dem som fyller sent på året.
Har en storebror som är 2 år och 2 månader äldre, i skolan blir det 3 år, så han går nu i ettan.
I dagsläget fixar dottern hans läxor både vad gäller svenska och matte, så att låta henne vänta tills hon borde gå i ettan betyder 3 år!
Vilket inte känns bra med tanke på vad hon kan. Har även en hel del kompisar som börjar förskoleklass till hösten så borde inte vara något problem med det sociala heller.
Vad säger de på förskolan om hennes sociala utveckling? Är hon en framåt tjej i barngruppen för det krävs ju mer än att kunna läsa och skriva för att gå i ettan? Klarar hon av att sitta still en hel skoldag? Allt handlar ju inte bara om att klara brorsans läxor. Ni får ändå räkna med att hon missar ett års friare lek ... Sedan ska hon klara av att ta ansvar för läxor och lämna in papper i skolan, få på sig rätt kläder ut på rast, hänga upp blöta grejer i torkskåpet, ta kontakt med en kanske okänd vuxen om det händer något på rasten o s v. Det är ju en ganska stor skillnad ändå på förskolans trygga tillvaro med ofta 3 personal i barngruppen och 1-2 i 6-årsgruppen.
När barnen börjar ettan idag har vi allt från de barn som behöver lära sig hur bokstäverna låter trots att det är mer av detta i förskoleklassen nu (än för säg 20 år sedan) till de som läser på kanske en treas nivå. Så bara för att tjejen lär sig snabbt finns det inget som säger att detta kommer gynna henne de kommande 12 skolåren. Dessutom kommer hon få göra allt ett år senare än klasskompisarna som har en åldersgräns, vilket kan bli tufft.
Sedan är det ofta ganska stor skillnad på barnen födda i december och de som är födda på våren, så att jämföra din tjej med de yngsta blir på ett sätt en naiv jämförelse. Lyssna in vad pedagogerna på förskolan säger då de är vana vid barn. Prata även med den specialpedagog som är knuten till förskolan och hör vad de rekommenderar.
Nu hamnade visserligen fokus mer på ettan, men jag tänker att du vill att hon ska fortsätta med den barngrupp hon följer in i förskoleklassen och inte gå två år i förskoleklassen, om det inte fungerar, vilket kan kännas som ett större nederlag tänker jag.
Sedan kan det ju vara så att din tjej är ett år före i utvecklingen på ALLA plan, men det är inte så vanligt tror jag.