• anonimus

Börja 1 år tidigare i förskoleklass?

Hej alla föräldrar,

funderar på att låta dottern börja 1 år tidigare i förskoleklass av olika anledningar. Pappan, som jag är separerad ifrån, håller tyvärr inte med mig. 

Så nu undrade jag om det finns föräldrar här som har låtit sitt barn börja 1 år tidigare i förskoleklass? Vad var anledningen och hur har det fungerat för barnet?
    Vill gärna höra både för- och nackdelar.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Börja 1 år tidigare i förskoleklass?
  • Almina

Mina föräldrar fick valet att låta mig börja skolan ett år tidigare (fast det fick jag aldrig veta då) men de valde att låta mig börja med de jämnåriga istället, även om jag var tidig med att tex läsa och räkna. Det finns ju även andra aspekter att ta in. Tex hur det fungerar socialt för barnet. I efterhand är jag glad att jag slapp att alltid vara den absolut yngsta. Jag är dessutom född ganska sent på året så det skulle ju kunna skilja nästan två år på mig och en del av mina klasskamrater annars. Jag tyckte att det var segt ändå att vänta på att bli 15 år, 18 år osv.

Det var inte riktigt svar på din fråga, men det är i alla fall mina funderingar.

• Anonym (Blomster)

När jag skulle börja i sexårs, så var det helt nytt. Då hade föräldrarna ett val att låta barnet börja i sexårs eller i ettan. Det gällde alla barn, oavsett mognad.

Jag är osäker på om man kan få börja i sexårs ett år tidigare, men möjligtvis att man kan få skippa sexårs och gå direkt in i ettan efter sista året på förskola.

• anonimus
    Nyfikna72 skrev 2015-04-26 15:57:45 följande:

Får man göra det bara för att man vill då?

Ja, det är föräldrarna som bestämmer.
  • Tow2Mater

Vi gjorde tvärtom, lät sonen vänta ett år, fast vi hade "chansen" att låta honom börja tidigare. Hos oss börjar fsk-klass året de fyller 5 om de är födda före Augusti, om de är födda efter, väntar de normalt med att börja till året efter. Han går dock i en privat fsk-skola, och deras brytningsdatum är ett par månader senare. Men vi ansåg han behövde ett år till att mogna socialt, då han var lite blyg, etc. Inget jag ångrat. Och senare i skolan har jag inte hört om någon som ångrat de lät sina barn börja ett år senare, men jag har hört om motsatsen; de som ångrat att de lät sina barn börja för tidigt.

Hur är barnet mognadsmässigt? Har du och pappan olika uppfattningar om det?

• anonimus
    Almina skrev 2015-04-26 16:05:54 följande:

Mina föräldrar fick valet att låta mig börja skolan ett år tidigare (fast det fick jag aldrig veta då) men de valde att låta mig börja med de jämnåriga istället, även om jag var tidig med att tex läsa och räkna. Det finns ju även andra aspekter att ta in. Tex hur det fungerar socialt för barnet. I efterhand är jag glad att jag slapp att alltid vara den absolut yngsta. Jag är dessutom född ganska sent på året så det skulle ju kunna skilja nästan två år på mig och en del av mina klasskamrater annars. Jag tyckte att det var segt ändå att vänta på att bli 15 år, 18 år osv.

Det var inte riktigt svar på din fråga, men det är i alla fall mina funderingar.

Tack ändå!

Dottern är född i februari så det blir bara 2 månader skillnad med dem som fyller sent på året.
    Har en storebror som är 2 år och 2 månader äldre, i skolan blir det 3 år, så han går nu i ettan.
    I dagsläget fixar dottern hans läxor både vad gäller svenska och matte, så att låta henne vänta tills hon borde gå i ettan betyder 3 år!
    Vilket inte känns bra med tanke på vad hon kan. Har även en hel del kompisar som börjar förskoleklass till hösten så borde inte vara något problem med det sociala heller.
  • anonimus
    Tow2Mater skrev 2015-04-26 16:12:40 följande:

Vi gjorde tvärtom, lät sonen vänta ett år, fast vi hade "chansen" att låta honom börja tidigare. Hos oss börjar fsk-klass året de fyller 5 om de är födda före Augusti, om de är födda efter, väntar de normalt med att börja till året efter. Han går dock i en privat fsk-skola, och deras brytningsdatum är ett par månader senare. Men vi ansåg han behövde ett år till att mogna socialt, då han var lite blyg, etc. Inget jag ångrat. Och senare i skolan har jag inte hört om någon som ångrat de lät sina barn börja ett år senare, men jag har hört om motsatsen; de som ångrat att de lät sina barn börja för tidigt.

Hur är barnet mognadsmässigt? Har du och pappan olika uppfattningar om det?

Vet du anledningen varför de ångrat detta?

Är själv inte svensk, och där jag kommer ifrån börjar man ettan 1 år tidigare än här, så det är också en av anledningen, tycker det är sent att börja ettan när man är sju när man kan läsa och skriva och räkna redan nu, fast hon har 1 år kvar på dagis och 1 år i förskoleklass innan ettan.
  • mammalovis
    anonimus skrev 2015-04-26 16:16:03 följande:
    Tack ändå!

Dottern är född i februari så det blir bara 2 månader skillnad med dem som fyller sent på året.
    Har en storebror som är 2 år och 2 månader äldre, i skolan blir det 3 år, så han går nu i ettan.
    I dagsläget fixar dottern hans läxor både vad gäller svenska och matte, så att låta henne vänta tills hon borde gå i ettan betyder 3 år!
    Vilket inte känns bra med tanke på vad hon kan. Har även en hel del kompisar som börjar förskoleklass till hösten så borde inte vara något problem med det sociala heller.
    Vad säger de på förskolan om hennes sociala utveckling? Är hon en framåt tjej i barngruppen för det krävs ju mer än att kunna läsa och skriva för att gå i ettan? Klarar hon av att sitta still en hel skoldag? Allt handlar ju inte bara om att klara brorsans läxor. Ni får ändå räkna med att hon missar ett års friare lek ... Sedan ska hon klara av att ta ansvar för läxor och lämna in papper i skolan, få på sig rätt kläder ut på rast, hänga upp blöta grejer i torkskåpet, ta kontakt med en kanske okänd vuxen om det händer något på rasten o s v. Det är ju en ganska stor skillnad ändå på förskolans trygga tillvaro med ofta 3 personal i barngruppen och 1-2 i 6-årsgruppen.

När barnen börjar ettan idag har vi allt från de barn som behöver lära sig hur bokstäverna låter trots att det är mer av detta i förskoleklassen nu (än för säg 20 år sedan) till de som läser på kanske en treas nivå. Så bara för att tjejen lär sig snabbt finns det inget som säger att detta kommer gynna henne de kommande 12 skolåren. Dessutom kommer hon få göra allt ett år senare än klasskompisarna som har en åldersgräns, vilket kan bli tufft.

Sedan är det ofta ganska stor skillnad på barnen födda i december och de som är födda på våren, så att jämföra din tjej med de yngsta blir på ett sätt en naiv jämförelse. Lyssna in vad pedagogerna på förskolan säger då de är vana vid barn. Prata även med den specialpedagog som är knuten till förskolan och hör vad de rekommenderar.

Nu hamnade visserligen fokus mer på ettan, men jag tänker att du vill att hon ska fortsätta med den barngrupp hon följer in i förskoleklassen och inte gå två år i förskoleklassen, om det inte fungerar, vilket kan kännas som ett större nederlag tänker jag.

Sedan kan det ju vara så att din tjej är ett år före i utvecklingen på ALLA plan, men det är inte så vanligt tror jag.
  • Tow2Mater
    anonimus skrev 2015-04-26 16:20:31 följande:
    Vet du anledningen varför de ångrat detta?
    Nej, inte diekt.

Men jag gissar det har att gora med att de typ alltid blir bland de yngsta, med tillhorande utveckling både socialt, kroppsligt och fysiskt; ett mindre barn måste vara mer psykiskt stark for att hävda sig bland mera fysiskt storre klasskamrater kanske.
  • AnkiC

Att vara född tidigt på året ger ett visst försprång rent generellt. Bättre för barnet att få känna sig duktigt och klara av saker utan att behöva kämpa onödigt mycket. Bättre för självförtroendet att vara bland de äldre i klassen än yngst. Har själv ett decemberbarn. Hen har alltid fått slita mer än andra. Hen började förskoleklass med sin årskull men vi valde att hen fick gå om ett år så nu går det lättare.

• Anonym (---)

Det du ska tänka på när man i inlägg här pratar om det sociala, så menar man inte kompisbiten. Snarare social mognad och utveckling. Jag är lärare för äldre barn och har haft barn som hoppat över någon klass där det gått bra och barn som hoppat över en klass där det inte gått bra. Den senaste elev jag hade som var året yngre gick det inte bra för. Det handlade inte om kunskap eller begåvning. Nu är din flicka just flicka och född tidigt på året vilket på ett generellt plan pekar åt att det kan gå bra. Men du måste ju kika på henne som individ.

Min äldsta går i ettan idag. Han är född i slutet av december och är pojke. Han är väldigt långt framme rent teoretiskt. Lärde sig läsa strax efter att han fyllde tre år och har helt enkelt lätt för sig rent akademiskt. Han har inte heller några svårigheter med att koncentrera sig och jobba länge med skoluppgifter. Men på andra sätt är han liten och omogen. Med tanke på att pojkar generellt är ganska långt efter flickor mognadsmässigt i tonåren, så kan det bli väldigt tokigt senare i skolan.....för en kille, född sent på året som hoppat över skolår.

Kika även på hur förskoleverksamheten ser ut på just er skola. Har man otur, så är det huvudsakligen en fortsättning på förskolan fast i större grupper, med mindre personal och i en miljö med många äldre barn som små barn inte alltid hanterar särskilt bra. Där vi bodde tidigare var förskoleklassverksamheten inte särskilt bra. Min son som läste kapitelböcker färglade alfabetets bokstäver och lärde sig siffrorna 1-10. Han hade fått mycket mer ut på förskolan ytterligare ett år.....fast han hade inte velat gå kvar när alla jämnåriga kompisar gick till förskoleklass.

I skolan nu så får han jobba med sådant som är på hans nivå och han mår bra av att känna att han klarar sig väldigt bra i skolan. 

• Punkster

Efter många år i skolan så säger jag av erfarenhet att jag överlag tycker det är bättre att gå med sina jämnåriga kompisar istället för att hoppa över eller gå om en klass. Det är ett beslut som barnet ska leva med under hela sin skolgång sedan, och bara för att man av den ena eller andra anledningen tycker att det är en bra idé just nu så behöver det inte vara det flera år senare. I stort sett alla elever jag har kommit i kontakt med som hoppat upp eller gått om ett år har fått problem senare, i de flesta fall av social karaktär. I vissa fall så allvarliga att föräldrarna valt att byta skola. I ett fall så att eleven senare tvingats gå om en årskurs.

Mitt råd är alltså att ta det lugnt. Läraren har i uppgift att vara flexibel och anpassa undervisningen efter elevens individuella behov. Man kan med ganska enkla medel fånga upp både de elever som ligger före i utvecklingen, och de som ligger lite efter. 

• hammarhajen
    anonimus skrev 2015-04-26 16:16:03 följande:
    Tack ändå!

Det är inte bara i ettan det ska fungera bra. Ingen vet hur ett barn kommer utvecklas och mogna socialt som 12-åring, 15-åring, när puberteten kommer osv. Att börja i ettan som 6-åring är en sak, att börja nian som 13-åring ofta en hel annan sak.
  • Anonym (-)
    Anonym (Blomster) skrev 2015-04-26 16:11:40 följande:

När jag skulle börja i sexårs, så var det helt nytt. Då hade föräldrarna ett val att låta barnet börja i sexårs eller i ettan. Det gällde alla barn, oavsett mognad.

Jag är osäker på om man kan få börja i sexårs ett år tidigare, men möjligtvis att man kan få skippa sexårs och gå direkt in i ettan efter sista året på förskola.

Stämmer. Man kan inte börja i 0:an ett år tidigare. Däremot kan man hoppa över nollan och gå direkt till ettan.
  • MallaL

Har kompisar som gjorde så med sin dotter. Lågstadiet fungerade fint, men sedan blev det problem med fotbollslaget eftersom hon var född ett annat år än klasskompisarna, de fick alltså inte spela ihop. Lite trassel i tonåren också eftersom kompisarna var mer "tonåringar" och alltid var ett år äldre och kunde göra andra saker/komma in på ställen etc. Nu är hon 19 och pluggar på högskola, men hon har tyckt att det var jobbigt att alltid vara yngst.

• Elin 834

Jag har en dotter som nu går i ettan hon började skolan med de som var ett år äldre. Hon är född 1 januari och är jämngammal med decemberbarnen. Hon är tidig på alla plan och leker ofta med äldre barn (de som går i åk. 2 och 3) eftersom de är mer lika henne socialt och emotionellt. Hon ligger högt upp i klassen och har fått byta skola eftersom skolan inte kunde utmana henne och ge henne tillräckliga uppgifter, även om det finns fler anledningar till att vi bytte skola. Som det ser ut just nu hade hon inte klarat av att gå i skolan med de jämnåriga utan skulle ha klättrat på väggarna under flera år.  Hur det blir i framtiden är inget vi bekymrar oss över nu, det viktigaste är att det fungerar här och nu.
    Hon har alltid varit yngst i alla sammanhang så det är inget som bekymrar henne nu. Hon tränar gymnastik på tävlingsnivå med tjejer som är mellan 1-4år äldre än henne. Lycka till med beslutet!

Svar på tråden Börja 1 år tidigare i förskoleklass?