• Jeenniii

5åring laga hål hos tandläkaren ????

Sist vi var hos tandläkaren visade det sig att min 5åribg har ett hål som nu ska lagas på måndag !!

Någon här som har varit med o lagat på sitt barn i denna åldern?

Jag har försökt förklara vad som kommer o ske, att det kanske kommer göra lite ont osv. Så han är med på det, men samtidigt vill jag inte skrämma upp honom heller.

Hur gick det för er? O här förberedde ni ert barn bäst ?

• Svar på tråden 5åring laga hål hos tandläkaren ????
  • Meus Veritas

Man brukar få komma på ett besök hos tandläkaren innan där dom visar barnet vilka verktyg de kommer använda och så. Är det ett litet hål som min son hade så lagade han utan bedövning då sprutorna gjorde ondare än att laga hålet.

• Carabellis kusp

Det bästa är att i säger så lite som möjligt. Min känsla är att föräldrar ofta skrämmer upp barnen om man börjar prata om lite ont. Det är inte nödvändigtvis så att det gör ont. Som tandläkare har man alltid en dialog med barnet under behandlingen och väljer aktivt bort ord som ont, smärta etc. Istället kan det trycka, spänna, skava osv som är mindre skrämmande. Jag pratar inte heller om att borra utan vi jagar tandtroll med dusch och dammsugare. Dessutom lägger jg alltid vikt vid att barnet får se och pröva saker för att känna kontroll över situationen och alltid ett stopptecken nåt man ska ta paus.

• yodi

min femåring har ett hål som ska lagas om någon vecka och här har dom haft en riktigt pedagogisk " inskolning"

första gången vi var där så hade tandhygienisten en modell mun i gips där hon visade hur man borrar hål och sedan fyller hållet.

andra gången så visade hon verktygen och dottern fick prova på att dom hade bla sugen i munnen.

tredje gången visade hon igen på modellen samt putsade en tand för att dottern skulle få känna lite hur det känns med burret i munnen samt att det kommer lite vatten i munnen samtidigt och även att dom använde sugen,

dom två sista gångerna kom även tandläkarens " asistent" in och skötte sugen precis som hon ska göra då och tadläkare har varit ie och hälsat samt pratat lite med dottern.

• pigglet

För oss har det inte varit någon inskolning. De konstaterade att de behövde fylla igen en grop, att de skulle borra lite först. Det var ett litet hål, så ingen bedövning. Det gick snabbt och var inte traumatiskt på något sätt.

Då var det värre när en tand skulle dras. De var stressade, och glömde nog att förklara. Bedövningssprutan gör ont. Dottern spände sig enormt och tyckte det var hemskt. När de sedan drog ut tanden kände hon inget alls, hon visste inte ens att de hade gjort det utan grät för att hon var rädd. "Men tanden är ju redan ute!"

• scanmia

Min son var fem när hans tandläkare lagade ett hål på honom. Tandläkaren var superduktig på att distrahera honom och pratade genom hela proceduren så att sonen inte ens visste att han hade fått varken spruta eller blivit borrad i. De pratade om hans favorit böcker och lekar och hon bad honom blunda emellanåt när hon rotade runt i munnen. Jag var imponerad och sonen som sagt helt opåverkad.

• summerhunter

Vår 5åring har också lagat hål. Trodde det skulle behövas narkos typ, men det gick jättebra och smidigt! Vi har en jätteduktig tandläkare (privat) som vi går till hela familjen.

Svar på tråden 5åring laga hål hos tandläkaren ????