• johnjohn

smisk i uppfostran

hej
    hur ser ni dagens föräldrar på ge smisk i uppfostran, själv född på 80 talet och vet att många fick smisk även då. 

skulle du kunna ge dina barn smisk?

har du själv fått smisk

• Svar på tråden smisk i uppfostran
  • Donizetti

Förutom att det är ett lagbrott så är det vidrigt att slå någon som är försvarslös. Frågan hade lika gärna kunnat ställas, hur ser ni män på att slå era fruar i uppfostrande syfte? Våld i nära relationer är kriminellt och närmare relation än vad man har till sina barn går nog inte att komma.

• Majsan70

Vad tror man sig uppnå genom att bruka våld?
    Jag slår inte mina katter, min hund eller hästarna och således inte heller mina barn. 
    Nej jag har/ hade inte föräldrar som brukade våld, så jag har inte fått smisk och då är jag född på 70 talet. 

• CarinaL26

Jag fick mycket smisk på rumpan av mina föräldrar när jag växte upp och skulle aldrig kunna göra det mot mina barn. Aldrig.

• aleydis

Barn är människor precis som vuxna. Tänk själv hur du skulle reagera på om du fick en snyting av chefen när du gjort ett misstag eller hur motiverad du skulle bli om din partner gav dig en örfil för att du inte diskat.

Bra idé? Om det inte är en bra idé för en vuxen är det heller ingen bra idé för ett barn

• scanmia

Smisk har ingen plats i uppfostran. De, ytterst få, smiskningar och örfilar jag fick som barn, tror jag var frustrerade misstag. De följdes av ursäkter och tröst och jag tror inte att de var del i någon uppfostringsstrategi. Född på 70-talet. 
    Vi slår givetvis inte våra barn även om det råkar vara lagligt där vi bor.

• Tow2Mater
    aleydis skrev 2015-04-24 13:17:16 följande:

Barn är människor precis som vuxna. Tänk själv hur du skulle reagera på om du fick en snyting av chefen när du gjort ett misstag eller hur motiverad du skulle bli om din partner gav dig en örfil för att du inte diskat.

Men nu går det ju inte att jämföra så. Snyting av chefen behövs inte, för innan det behövs, efter flera tillsägelser och andra "straff" får du sparken. Innan partnern behöver ge en snyting har man pratat om disken otaliga gånger och försökt diskscheman etc, och funkar inget av det, skiljer partnern sig från dig. Man ger dessutom inte ett barn en snyting. Och man kan inte skilja sig från ett barn eller ge det sparken. Man kan precis som i de övriga fallen först försöka allt annat, och om det misslyckats kan man anse att en rimlig fysisk akt vara ett ok försök till uppfostran innan man ber någon annan ta hand om barnet och uppfostra det resten av dess liv.
  • Tow2Mater
    Donizetti skrev 2015-04-24 12:52:46 följande:

Frågan hade lika gärna kunnat ställas, hur ser ni män på att slå era fruar i uppfostrande syfte?

Anser du vuxna kvinnor som lagligt kan gifta sig fortfarande behöver uppfostras? Ar det vanligt idag att tycka det, och uppfostra sina fruar på andra sätt än genom att slå?
  • Donizetti
    Tow2Mater skrev 2015-04-25 18:47:52 följande:

Anser du vuxna kvinnor som lagligt kan gifta sig fortfarande behöver uppfostras? Ar det vanligt idag att tycka det, och uppfostra sina fruar på andra sätt än genom att slå?

Du måtte ha en väldig otur när du tänker. Jag skrev så för att tanken på att slå sitt barn i uppfostrande syfte är lika absurt som om en man skulle göra så mot sin fru.
Svar på tråden smisk i uppfostran