• fan och hans moster

Vad ge istället för välling och gröt?

Vår son är nu 6 månader. Vill börja ge honom mer av riktig mat och så ersättningen som han haft innan på det. Vill helst undvika välling och gröt-träsket men vad finns det för andra alternativ egentligen? Och sånt som är lätt och går snabbt att fixa? Helst sånt som även är lätt att ta med om man är ute på utflykter osv.

Vällingen blev ha sjukt speedad av och jag ser helst inte att man proppar i honom kolhydrater i massor. Dock är vällingen väldigt smidig att fixa, precis som ersättningen. Så vill gärna hitta andra smidiga alternativ. Har ni några tips?

Ge gärna exempel på hur era matscheman kan se ut för en bebis i liknande ålder. Dvs, hur ofta och hur mycket av vad äter er under en dag. Vill gärna samtidigt försöka se till att han håller sig ordentligt mätt under dagen så han börjar sova längre sträckor under natten. Nu är det nämligen så att han blivit trögmatad med ersättningen under dagen för att sen på natten smälla i sig en massa (och därmed behöva vakna av hunger flera gånger...).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-23 16:10
    Glömde. Har rätt nyligen börjat med smakportioner en gång per dag så det är inte helt nytt för honom men ser gärna förslag på hur ni gör med allt sånt.

• Svar på tråden Vad ge istället för välling och gröt?
  • Dr to be

Grekisk eller turkisk yoghurt med mosade bär eller puread frukt.

Äggröra (utan salt förstås)

Mosad avokado

Vitt bröd med smör/leverpastej/ost/mosad avokado.

Fruktpureer

Vår dotter tyckte aldrig om gröt i någon form och välling dög väl ca 3mån. Det jag har skrivit ovan är exempel på sådant hon fick till frukost och mellis när hon inte längre ammades eller åt ersättning, vilket var vid 6 mån. Till måltiderna åt hon hemlagad puread mat i alla dess former, utan salt och starka kryddor...

Det är inte alls svårt att leva utan välling och gröt

• fan och hans moster
    Dr to be skrev 2015-04-23 16:31:22 följande:

Grekisk eller turkisk yoghurt med mosade bär eller puread frukt.

Äggröra (utan salt förstås)

Mosad avokado

Vitt bröd med smör/leverpastej/ost/mosad avokado.

Fruktpureer

Vår dotter tyckte aldrig om gröt i någon form och välling dög väl ca 3mån. Det jag har skrivit ovan är exempel på sådant hon fick till frukost och mellis när hon inte längre ammades eller åt ersättning, vilket var vid 6 mån. Till måltiderna åt hon hemlagad puread mat i alla dess former, utan salt och starka kryddor...

Det är inte alls svårt att leva utan välling och gröt

Puréer har jag tänkt bunkra upp i massor i frysen. Göra storkok liksom. Yoghurt väntar vi lite med, han var mjölkallergiker tidigare, men det verkar ha gått över till största del då han tålde vällingprovet (innehöll nån form av mjölkpulver). Bra tips i övrigt. Hur mycket åt hon när hon åt ett vanligt mål i 6 månaders åldern? Jag är fortfarande i milliliter-tänket med all ersättning och smakportioner är ju väldigt varierande än så länge. ;)
  • Dr to be
    fan och hans moster skrev 2015-04-23 17:55:16 följande:

Puréer har jag tänkt bunkra upp i massor i frysen. Göra storkok liksom. Yoghurt väntar vi lite med, han var mjölkallergiker tidigare, men det verkar ha gått över till största del då han tålde vällingprovet (innehöll nån form av mjölkpulver). Bra tips i övrigt. Hur mycket åt hon när hon åt ett vanligt mål i 6 månaders åldern? Jag är fortfarande i milliliter-tänket med all ersättning och smakportioner är ju väldigt varierande än så länge. ;)

Hon åt fulla mål. Frukost, mellis, lunch, mellis och middag. Hon vägrade ersättningen vid 5.5 mån å gick ner i vikt så vi hade inget val. Tack och lov fick hon inte ont i magen utan åt med stor aptit
  • pigglet

Vid 6 månader ammade de och smakade någon tesked av annat ett par gånger/dag.

Ge ersättning de mål som du inte vill ge gröt/välling, ersättning innehåller dubbelt så många näringsämnen.

• fan och hans moster
    pigglet skrev 2015-04-23 20:35:38 följande:

Vid 6 månader ammade de och smakade någon tesked av annat ett par gånger/dag.

Ge ersättning de mål som du inte vill ge gröt/välling, ersättning innehåller dubbelt så många näringsämnen.

Problemet är att han är väldigt trögmatad med ersättningen nuförtiden. Annars skulle jag gott ge det men känner att jag måste hitta annat.
  • Sticky

Säger samma som "Dr to be" ovan, det är inte svårt att klara sig utan välling och gröt. Vi ville inte ge välling för vi anser inte att det är nyttigt med en massa vete. Havregrynsgröt (med lite kokosolja och banan i) körde vi med ett tag som kvällsmat. Ägg är väldigt nyttigt, vi ger löskokt ägg till frukost varje dag (ibland äggröra). Det är snabbt och enkelt att fixa. Avokado är också jättebra. Ersättning kör vi fortfarande innan läggdags. Jag minns att det gick lite upp och ner med maten vid 6 - 9 månadersåldern, vissa perioder var dottern svårmatad, då försökte vi prova lite olika maträtter och kämpade på. Fett mättar bra och längre än kolhydrater så jag rekommenderar att försöka ge något med mer fett i till middag/kvällsmat så kanske han står sig bättre på natten. Lycka till!

• fan och hans moster
    Sticky skrev 2015-04-23 21:55:56 följande:

Säger samma som "Dr to be" ovan, det är inte svårt att klara sig utan välling och gröt. Vi ville inte ge välling för vi anser inte att det är nyttigt med en massa vete. Havregrynsgröt (med lite kokosolja och banan i) körde vi med ett tag som kvällsmat. Ägg är väldigt nyttigt, vi ger löskokt ägg till frukost varje dag (ibland äggröra). Det är snabbt och enkelt att fixa. Avokado är också jättebra. Ersättning kör vi fortfarande innan läggdags. Jag minns att det gick lite upp och ner med maten vid 6 - 9 månadersåldern, vissa perioder var dottern svårmatad, då försökte vi prova lite olika maträtter och kämpade på. Fett mättar bra och längre än kolhydrater så jag rekommenderar att försöka ge något med mer fett i till middag/kvällsmat så kanske han står sig bättre på natten. Lycka till!

Den vällingen vi prövade med var havrevälling, är det mer okej då eller? Minns inte vad innehållsförteckningen sa nu...

Jag känner mest att det är svårt att veta vad som är en lagom och mättande portion för en sån liten när det kommer till fast föda. Är som sagt ännu i millilitertänket efter endast ersättning... En "smakportion" kan ju vara en tesked liksom. Vad är då en "vanlig portion"?

Kan man kanske röra i lite fett i kvällsersättningen för att hålla längre mättnadskänsla då? 
  • Batmamba

Vi ger kokade grönsaker/baljväxter som vi mosar. Broccoli, palsternacka, jordärtsskocka, blomkål, majs, lök (gul och vit) bönor, linser, gröna ärtor, potatis mm. Löken steker vi mjuk i mycket olja först. Vi har också gett ägg och sojafärs, men det började vi försiktigt med eftersom man kan vara rätt rejält allergisk mot det. I allting häller vi ner en rejäl skvätt rapsolja. Vi kryddar med tex persilja, spiskummin, dill, kanel, basilika och oregano.

Vår dotter får dock havrepulvergröt med mosad banan till frukost, och olja i den också. Nu är hon 8 mån och får burkmat också ibland. Då blir det fisk eftersom vi annars äter vegetariskt hemma, och fisk ska ju vara så förfärligt nyttigt, säger de.

Båda våra bebisar har visat när de är mätta. De slutar gapa när skeden kommer.

• Defeateris
    fan och hans moster skrev 2015-04-23 16:09:18 följande:

Vår son är nu 6 månader. Vill börja ge honom mer av riktig mat och så ersättningen som han haft innan på det. Vill helst undvika välling och gröt-träsket men vad finns det för andra alternativ egentligen? Och sånt som är lätt och går snabbt att fixa? Helst sånt som även är lätt att ta med om man är ute på utflykter osv.

Vällingen blev ha sjukt speedad av och jag ser helst inte att man proppar i honom kolhydrater i massor. Dock är vällingen väldigt smidig att fixa, precis som ersättningen. Så vill gärna hitta andra smidiga alternativ. Har ni några tips?

Ge gärna exempel på hur era matscheman kan se ut för en bebis i liknande ålder. Dvs, hur ofta och hur mycket av vad äter er under en dag. Vill gärna samtidigt försöka se till att han håller sig ordentligt mätt under dagen så han börjar sova längre sträckor under natten. Nu är det nämligen så att han blivit trögmatad med ersättningen under dagen för att sen på natten smälla i sig en massa (och därmed behöva vakna av hunger flera gånger...).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-23 16:10

Glömde. Har rätt nyligen börjat med smakportioner en gång per dag så det är inte helt nytt för honom men ser gärna förslag på hur ni gör med allt sånt.

Vi valde att helt skippa puréer och sånt och Gud vad skönt det är!

Vi körde enligt BLW och har alltså ända sedan början gett sonen fast föda, oftast precis samma som vi äter.

På morgonen får han ofta (nu när han är lite större och klarar av mindre bitar) kuber av ost och leverpastej, några slicear macka med smör på, någon form av frukt och kanske lite bär. Favoriten just nu är körsbärstomater skurna i fjärdedelar.

Till lunch och middag får han för det mesta vad vi äter. Äter vi exempelvis pizza eller så får han ibland kanten av pizzan, kanske någon liten smakbitar från fyllningen och i övrigt ungefär samma som frukosten.

Utöver detta får han ersättning när han är hungrig. Hur mycket han vill äta av den "riktiga" maten bestämmer han helt själv.

Ibland får han också gröt. För att han ska bli mättare, och eftersom han gick upp lite dåligt i vikt ett tag, brukar vi blanda i ungefär 1-2 msk ekologisk rapsolja i en portion. Äts med stor aptit.

Så ja, mitt stora tips är att läsa på om BLW, det är så jäkla bra!
  • Dr to be

Jag utgick efter att det fanns någon sorts grund i storleken på barnmatsburkarna man kan köpa i affären och höll mig till ungefär samma vikt på dotterns portioner. De verkade stämma ganska bra för hon lämnade ofta en sked eller två. Så jag rekommenderar att ni har en köksvåg för att få ett hum om portionsstorleken i början

• fan och hans moster
    Defeateris skrev 2015-04-23 23:40:43 följande:
    Vi valde att helt skippa puréer och sånt och Gud vad skönt det är!

Vi körde enligt BLW och har alltså ända sedan början gett sonen fast föda, oftast precis samma som vi äter.

På morgonen får han ofta (nu när han är lite större och klarar av mindre bitar) kuber av ost och leverpastej, några slicear macka med smör på, någon form av frukt och kanske lite bär. Favoriten just nu är körsbärstomater skurna i fjärdedelar.

Till lunch och middag får han för det mesta vad vi äter. Äter vi exempelvis pizza eller så får han ibland kanten av pizzan, kanske någon liten smakbitar från fyllningen och i övrigt ungefär samma som frukosten.

Utöver detta får han ersättning när han är hungrig. Hur mycket han vill äta av den "riktiga" maten bestämmer han helt själv.

Ibland får han också gröt. För att han ska bli mättare, och eftersom han gick upp lite dåligt i vikt ett tag, brukar vi blanda i ungefär 1-2 msk ekologisk rapsolja i en portion. Äts med stor aptit.

Så ja, mitt stora tips är att läsa på om BLW, det är så jäkla bra!
    googlade lite snabbt om BLW. Är man inte rädd att barnet ska sätta i halsen? :S

Och utan tänder, blir det inte obehagligt att tugga på hårdare grejer? Pizzakanter låter ju väldigt strävt och hårt för tandkött utan tänder? 
  • Batmamba
    fan och hans moster skrev 2015-04-24 13:19:55 följande:

Och utan tänder, blir det inte obehagligt att tugga på hårdare grejer? Pizzakanter låter ju väldigt strävt och hårt för tandkött utan tänder? 

Vi ger också plockmat (man behöver ju inte välja plockmat ELLER mos) och det går bra. Vi lämnar henne inte ensam med maten, men det gör vi inte med mosmaten heller.

Bitar av kokt potatis, pannkaka (om ägg o mjölk går bra) eller bönbiffar tex. Men vi gör egen mat till bebisen ändå eftersom bebisar inte bör äta saltad mat och vi vill ha salt i vår.

Pizzakanter kan jag tänka mig blir härligt uppblötta efter en liten stund i munnen.
  • Sticky

Ts:
    Angående vilken storlek som är lämplig på portionerna så har vi precis som någon annan i tråden sa, fortsatt erbjuda mat tills bebis inte vill ha mer (vänder bort huvudet eller spottar ut). Jag ser ingen anledning till att försöka begränsa portionerna när det handlar om vanlig mat.

Jag tror att det skulle gå bra att hälla en skvätt fett i kvällsersättningen för att han ska hålla sig mätt längre, kanske lite kokosolja?

Ser att många häller rapsolja i maten, vi väljer ekologiskt smör eller kokosolja istället för att undvika för att det blir för mycket Omega 6. Smör och kokosolja ger både godare smak och är mer hälsosamt, anser vi.

• fan och hans moster
    Sticky skrev 2015-04-25 11:28:58 följande:

Ts:
    Angående vilken storlek som är lämplig på portionerna så har vi precis som någon annan i tråden sa, fortsatt erbjuda mat tills bebis inte vill ha mer (vänder bort huvudet eller spottar ut). Jag ser ingen anledning till att försöka begränsa portionerna när det handlar om vanlig mat.

Jag tror att det skulle gå bra att hälla en skvätt fett i kvällsersättningen för att han ska hålla sig mätt längre, kanske lite kokosolja?

Ser att många häller rapsolja i maten, vi väljer ekologiskt smör eller kokosolja istället för att undvika för att det blir för mycket Omega 6. Smör och kokosolja ger både godare smak och är mer hälsosamt, anser vi.

Hur mycket är "en skvätt" rent sådär? tänker att om det är för lite fett så gör det ingen skillnad för mättheten medan för mycket ju bara blir för mycket. 
  • FuckGoggleAskMe

Bananpannkakor (banan mosad med ägg) är gott och mättande; pillra med riskorn och ärtor är roligt (städningen sen kanske inte är rolig direkt),

• Defeateris
    fan och hans moster skrev 2015-04-24 13:19:55 följande:

En av sakerna jag lärde mig innan jag började med BLW är att så små barn har kräkreflexen mycket längre fram i munnen än vi vuxna. De klöks alltså långt innan vi hade gjort det av att maten kommer bak i munnen. Det är jätteobehagligt första gången eftersom det ser ut som om barnet sätter i halsen, men det gör det inte.
    Faktum är att det tydligen är lättare för barnet att sätta i halsen när de blir matade med puréer/mos än när de får äta själva eftersom de med puréer/mos lär sig att svälja innan de lär sig att hantera maten i munnen, medan med BLW lär de sig använda munnen, tugga och så vidare innan de sväljer.
    De flesta bebisars tandkött kliar ju massor så vi har snarare upplevt att han föredrar lite hårdare saker framför de mjukare han får. Men det var ju inte heller direkt pizzakanter vi började med, utan lätt kokt broccoli, de mjukare av klyftpotatisarna och så vidare. Gurka i stavar är också en höjdare, kalla och sköna att klia tandköttet med!
Svar på tråden Vad ge istället för välling och gröt?