• jontatantan

Vad göra? Skaffat en till katt

Hej!

Det är så att vi köpte vår första katt ifrån katthjälpen (hona) som tidigare kommit ifrån en ungkarl med drogproblem. Vi uppskattar hennes ålder på omkring 2-3 år gammal.

Hon var väldigt skygg som förväntat och det har blivit mycket bättre.

Men idag vart vi och köpte en liten kattunge (hane) på 12 veckor och direkt började hon fräsa och "morra" är själv inte insatt i katter utan det är mer sambon.

Det verkar som att bägge katterna är rädda för varandra, för honan springer bakom soffan som hon alltid gör när hon blir rädd.

Just nu har vi honan som vanligt i lägenheten (dock är hon bara bakom soffan) och ungen har vi i badrummet stängt med mat. Detta var sambons val och jag som inte är så kunnig lyssnar på henne.

Undrar bara hur man ska göra för att få dom till att fungera? Vet att det kan ta några dagar, och upp till månader men vill bara veta så man gör rätt så inget går fel

• Svar på tråden Vad göra? Skaffat en till katt
  • Meus Veritas

Jag skulle inte separera dom utan låta dom kunna ta kontakt. O släpp genast ut katten ur badrummet!!! Katter har en förmåga att själva lösa sina problem med rangordning osv, så länge de inte skadar varandra så låt dom hållas. Det kan och kommer säkert bli lite tjaffs men det är barakatternas sätt att känna av varandra.

• Donizetti

Å så underbar! Ge dem lite tid. Er kattjej är lite misstänksam och avvaktande mot nykomlingen och fräser och beter sig för att sätta sig i respekt. Och eftersom nykomlingen är en katt så talar han och förstår kattska

En del kattmadamer kan vara riktiga surskaft mot andra katter men för det mesta går det bra. De behöver bara få vänja sig vid varandra. Katter är inte som hundar som omedelbart söker kontakt och nosar av. De har större integritet och avvaktar. Kela lite extra med eran kattfröken så hon inte känner sig åsidosatt. Ge dem bara lite tid så löser de problemet själva. Lycka till med nissarna!

• Donizetti
    Meus Veritas skrev 2015-04-22 16:02:44 följande:

Jag skulle inte separera dom utan låta dom kunna ta kontakt. O släpp genast ut katten ur badrummet!!! Katter har en förmåga att själva lösa sina problem med rangordning osv, så länge de inte skadar varandra så låt dom hållas. Det kan och kommer säkert bli lite tjaffs men det är barakatternas sätt att känna av varandra.

• jontatantan

Tack för era svar, har släppt ut honom från toaletten nu då, men direkt när jag gjorde det sprang han under tv-bänken i vardagsrummet och fräste åt mig en gång, har lämnat honom i fred efter det...

• pepparpeppar

Tycker inte det är okej att stänga in katten.. Det hade inte jag gjort iaf. Jag har precis introducerat en kattunge med vuxen katt här hemma. I början sprang den vuxna katten och gömde sig, vågade inte komma fram. Kattungen gick runt och nosade och undersökte, kom hon för nära den andra katten fräste de lite och hon gick vidare. Efter ett tag vågade vår första katt komma fram. Därefter stirrade och fräste på varandra, detta fortsatte ett tag.

Det kan ta lite tid, stressa dem inte och lås inte in någon av katterna (tycker inte jag man ska göra iaf). När de vant sig lite mer vid varandra och kan vara i samma rum utan att fräsa kan man ge dem lite extra god mat som de äter brevid varandra, man kan leka med båda två samtidigt. De ska liksom göra saker tillsammans utan att fokusera på varandra om du förstår vad jah menar.

Detta har iaf funkat här! Katterna är jättebra kompisar nu. Lycka till!

• Donizetti
    jontatantan skrev 2015-04-22 16:46:37 följande:

Tack för era svar, har släppt ut honom från toaletten nu då, men direkt när jag gjorde det sprang han under tv-bänken i vardagsrummet och fräste åt mig en gång, har lämnat honom i fred efter det...

Våra pälsklingar är riktiga divor som inte accepterar folk och fä hur som helst, lillkillen beter sig helt normalt. Har själv 4 st pälsklingar och har haft katter sen 1975. Så jag är en riktigt old crazy cat lady
  • jontatantan

Hehe, ja jag älskar katter och första gången jag har katt själv så vet inte riktigt vad dom vill och  vad man ska/inte ska göra när dom gör vissa grejer.

tex så fräser tjejen så fort jag eller katten kommer nära, och den lille e jätte skraj för mig, försöker jag klappa honom fpr jag inte det, han springer iväg bara och fräser ibland.

Vet inte om man ska "tving"klappa honom eller bara sitta i soffan och låta bägge katterna va, just nu är han i badrummet (ej instängd) och mjauar som bara den ..

• Griseknoen35

Låt katterna va. Ett nytt hem och så är de nya för varandra. Ge det tid och har dem inte slappnat av med varandra efter någon vecka så finns det något lugnande doftgrej man kan köpa som jag inte mins namnet på. Här hemma va våra katter som dina men efter fyra dagar (vi åkte till jobbet som vanligt) så var katterna plötsligt vänner. Det var en hel del fräs och mindre kattfajt men de löste dem själva.

• Donizetti
    Griseknoen35 skrev 2015-04-22 18:23:43 följande:

Låt katterna va. Ett nytt hem och så är de nya för varandra. Ge det tid och har dem inte slappnat av med varandra efter någon vecka så finns det något lugnande doftgrej man kan köpa som jag inte mins namnet på. Här hemma va våra katter som dina men efter fyra dagar (vi åkte till jobbet som vanligt) så var katterna plötsligt vänner. Det var en hel del fräs och mindre kattfajt men de löste dem själva.

Ja det stämmer, Feliway heter sprayen som lugnar. Det kan ta ett par veckor innan dina katter funnit sig tillrätta med varandra, TS.
  • Griseknoen35
    Donizetti skrev 2015-04-22 19:15:11 följande:
    Ja det stämmer, Feliway heter sprayen som lugnar. Det kan ta ett par veckor innan dina katter funnit sig tillrätta med varandra, TS.
    Så hette den :)
  • Spnks

Ta det lugnt bara och låt katterna få acceptera varandra i sin egen takt. 

När jag köpte min andra kisse så blev honkatten jag hade innan mycket bitter. Hon fräste och fäktade med tassarna hejvilt så fort lillan kom för nära. Nya kissen tyckte givetvis att det var väldigt otäckt och såg till att hålla sig så långt borta som möjligt. Det var ju en helt ny miljö hon kom till. En plats med nya dofter, ljud, omgivning. Ja, jag förstår att hon var rädd.

När jag hade hämtat henne hos uppfödaren och vi satt i bilen på vägen hem så var hon hur go som helst och låg och sov i mitt knä. Väl hemma, med allt nytt, så fräste hon åt mig. Men jag lät dom båda vara. Det där fick dom fixa själva Glad

Efter knappt en vecka så vaknade jag av att dom låg bredvid mig i sängen och tvättade varandra. Efter det så blev dom bästisar och har hur roligt som helst tillsammans. 

Ha tålamod så brukar det alltid lösa sig Skål

Svar på tråden Vad göra? Skaffat en till katt