• lisafisa22

Gravid efter Cerazette

Hej,
    Jag har nu ätit Cerazette i 6 år och vi bestämde oss för att skaffa barn i påskhelgen så sista dagen var den 2e april.
    Jag går nu och väntar bestämt på om jag ska vara gravid eller inte. Det har ju gått nästan 3 veckor och jag har fortfarande inte fått mens men jag får inte heller något plus.
    Jag har dessutom en massa graviditetssymtom typ ont i brösten, illamående, kissar mkt, humörsvängningar (vilket jag aldrig haft tidigare).

Jag undrar hur fort det har gått för andra efter att dom ätit Cerazette och om ni haft symtom innan mens?
    Längtar så mycket med det är ju svårt att veta om jag bara inbillar mig symtomen?

• Svar på tråden Gravid efter Cerazette
  • Casslo08

Beror på hur snabbt äl och mens kommer igång vilket kan variera från person till person. Själv får jag äl ganska omgående efter avslutning med cerazette och har blivit gravid inom 2 månader med båda barnen :) Men jag vet en del som haft rubbad cykel upp till ett år efter de slutat med cerazette.

• mamaG

Det kan ju ta lång tid innan din menscykel kommer igång igen efter att ha slutat med cerazette. För mig tog det exakt 29 dagar från sista pillret till mens, men för en kompis tog det nästan ett år att få tillbaka mensen. Visst kan du ha haft ägglossning och blivit gravid direkt, så att du inte hinner få nån mens alls, men helt troligt är det väl inte att du lyckats pricka in det. Man kan må rätt skumt av bara hormonomställningen i kroppen när man slutar med ppiller och det kan påminna om graviditetssymtom.

Jag blev gravid sex månader senare, men det var också första försöket. Använde kondom där emellan.

• lisafisa22

Jag hade väldigt ont i magen, typ en blandning av mensverk och magknip några dagar efter och en jätteliten blödning vilket gjorde att jag trodde att det var pga ÄL. Men utifrån det ni säger så är det nog fel tänkt.

Vill dock inte att det ska ta ett helt år :(

• Santin

Jag blev gravid med cerazette. Känner flera som blivit det trotts att man skött pillren som man ska.

Svårt svara på din fråga då alla reagerar olika

• Frolic

Jag slutade med mina cerazette c:a i mitten av Februari. Jag fick en halv mens 15 mars den varade alltså bara i tre dagar. Jag testade med CB en gång efter det, mins ej när det visade då negativt. Jag plussade den 17- och 18 april, med starka plus. Den 19 april fick jag svaret gravid i 2-3 veckan på en CB med veckoindikatior. Jag ska till MVC på fredag 24/4 och e skit nojig för att det ska va falskt. 

Men som andra har sagt så tar det ju olika tid, jag hade p-spruta förut (som ska vara samma sak som cerazette men större dos). Då tog det ett halvår innan jag fick mens, en annan gång tog det tre månader. Så det är jätte olika.

Svar på tråden Gravid efter Cerazette