• Anonym (hyr av)

Bli sambo i mammas hus?

Hej!

Jag hyr ett hus av mamma. Nu vill jag bli sambo i det huset. 

Han får väl inte bara en c/o adress hos mig, utan räknas det som förstahand? Måste han i så fall stå på kontraktet?

• Svar på tråden Bli sambo i mammas hus?
  • Anonym (hyr av)

Men om han vill få bostadsbidrag så måste han kunna visa upp ett kontrakt? Eller har jag fattat fel?

• Anonym (?)
    Anonym (hyr av) skrev 2015-04-21 21:53:19 följande:

Men om han vill få bostadsbidrag så måste han kunna visa upp ett kontrakt? Eller har jag fattat fel?

Bostadsbidrag? Tjänar ni inte för mycket för att få bostadsbidrag?
  • Anonym (hyr av)

Jag har bostadsbidrag som ensamstående med barn, så om jag delar på hyran med en man så antar jag att det sänks? Men han har haft bostadstillägg där han bor nu. Om han ska få det måste han ha ett förstahandskontrakt, som jag fattat det, och inte bo care of.

• Anonym (...)
    Anonym (hyr av) skrev 2015-04-21 22:12:56 följande:

Jag har bostadsbidrag som ensamstående med barn, så om jag delar på hyran med en man så antar jag att det sänks? Men han har haft bostadstillägg där han bor nu. Om han ska få det måste han ha ett förstahandskontrakt, som jag fattat det, och inte bo care of.

Blir ni sambo räknas era inkomster ihop och ni söker bostadsbidrag tillsammans.
  • Anonym (Lolita)

Han kan stå som inneboende och få bostadsbidrag som inneboende.

• Ms H

Alltså... Han blir sambo, inget annat. Inte inneboende, han får inte co-adress. Han ska vara skriven på adressen. Bostadsbidrag och bostadstillägg påverkas båda av era gemensamma inkomster.

Svar på tråden Bli sambo i mammas hus?