• emliz

Pappa dagar. Mamma dagar??

Min bf räknas vara 24 september. Jag kommer förmodligen att bli sjukskriven från augusti till bf pga jobbet.

Alla vet att en nybliven pappa har 10 dagar att plocka ut i samband med förlossning, min fråga är då: vad har mamman?

Kommer mina fp - dagar att börja ticka direkt efter bebis är född eller har vi rätt till några återhämtningsdagar?

Vi ska vara hemma varannan vecka, innebär inte det då att min man kommer få vara hemma två veckor i stöten pga pappadagar?

• Svar på tråden Pappa dagar. Mamma dagar??
  • Pentagram

Mamman har de vanliga föräldraledighetsdagarna. "Pappa"-dagarna gör att ni kan vara hemma samtidigt i samband med förlossningen (finns ett begränsat antal dubbeldagar med något längre livslängd, också).

• Santin

Dina dagar börjar ticka på en gång då bebis föds. Om det är så att du inte blir sjukskriven eller får graviditetspenning få du går hem från jobbet kan de redan då ta ur föräldrarpenning.

• Minxy

De så kallade "pappadagarna" är en form av tillfällig föräldrapenning och är till för att ersätta pappans (eller partnerns) inkomstbortfall de första 10 arbetsdagarna. Dom ligger helt utanför de vanliga föräldrapenningdagarna.

Om din kille jobbar måndag-fredag i vanliga fall så kan han vara hemma 2 veckor i sträck (5 arbetsdagar/vecka). Därefter kan ni använda er av dubbeldagar om ni vill fortsätta vara hemma samtidigt. Dubbeldagarna dras från er pott av föräldrapenningdagar.

Du som mamma får inga "återhämtningsdagar". Att vara hemma med barnet är ju själva grunden för föräldrapenning så det är ganska självklart att det är dom dagarna du får ansöka om (om du vill ha någon ersättning alltså, det finns ingen lag på att du MÅSTE ta ut föräldrapenningdagar på en gång bara för att barnet har fötts. Har man god ekonomi kan man vänta upp till ett år med att börja ta ut dagar.)

• Minxy
    Santin skrev 2015-04-21 13:36:04 följande:

Dina dagar börjar ticka på en gång då bebis föds. Om det är så att du inte blir sjukskriven eller får graviditetspenning få du går hem från jobbet kan de redan då ta ur föräldrarpenning.

Ticka och ticka, hon måste ju ansöka om föräldrapenning för att få det

Om man inte har ansökt från ett visst datum så dras det heller inga dagar.
  • Gladskit
    Minxy skrev 2015-04-21 13:41:13 följande:
    Ticka och ticka, hon måste ju ansöka om föräldrapenning för att få det

Precis, det är inget som börjar ticka om man inte aktivt har begärt att ta ut föräldrapenning hos Försäkringskassan.
    Har man ekonomin kirrad så behöver man inte ta ut en enda dag om man inte vill, men för de allra flesta går det inte att göra så.
  • Santin
    Minxy skrev 2015-04-21 13:41:13 följande:
    Ticka och ticka, hon måste ju ansöka om föräldrapenning för att få det smile1.gif

Det är sant :)
  • Malima

Jag tänker att återhämtningen kanske hjälps av att pappan också är hemma de första 10 dagarna!?

• Ciconiidae

Jag ska ta ut semester och komp första månaden så för mig börjar inga förälradgr ticka direkt efter förlossningen. Det är ju upp till en själv hur man vill göra. Du kan väl ta 10 dgr mer av föräldradagarna om du vill ha det precis lika mellan dig och partnern?

• SchaefferBoy
    Återhämtningsdagar wtf?? Du har ju din föräldrapenning! "Pappadagarna" går ju också på vanlig föräldrapenning! *facepalm*
  • Minxy
    SchaefferBoy skrev 2015-04-21 22:52:44 följande:

Återhämtningsdagar wtf?? Du har ju din föräldrapenning! "Pappadagarna" går ju också på vanlig föräldrapenning! *facepalm*

Jag tror TS syftar på de första 10 dagarna som man kan ta ut i samband med barnets födelse. Dom är inte inkluderade i de totalt 480 föräldrapenningdagarna.

De 10 "pappadagarna" är en form av tillfällig föräldrapenning som är menad att täcka inkomstbortfallet när pappan (partnern) avstår arbete för att istället vara hemma och vårda barnet.
  • BeanBag
    SchaefferBoy skrev 2015-04-21 22:52:44 följande:

Du har fel. De tio första pappadagarna ligger utanför de vanliga föräldradagarna. Du bär inte uttala dig så hårt och nedsättande när du inte själv har koll på vad som gäller. *facepalm*
Svar på tråden Pappa dagar. Mamma dagar??